Nieuw op donderdag: 'Werk aan de Winkel' (15/03)

12/03/2012 - 09:42

Varine en Benny hebben al 13 jaar een kruidenierszaak in Kuringen, een dorp in de buurt van Hasselt. Het koppel moet elke dag heel hard werken, maar de inkomsten zijn niet navenant. Carine en Benny hebben het niet alleen financieel moeilijk. Door het vele en harde werk is er geen tijd voor ontspanning en van vakantie is er al helemaal geen sprake. Carine en Benny zijn dan ook uitgeblust en dat zie je aan hun winkel. Die is saai en de klanten kopen steeds minder. 

Marketingspecialiste Aline Juliá merkt al bij haar eerste bezoek dat Carine en Benny het verkeerd aanpakken. Hun 120 vierkante meter grote winkel staat bomvol huishoudproducten en andere non-food artikelen. Dit zoekt niemand in een buurtwinkel. Maar het koppel is zich van geen kwaad bewust. Carine en Benny komen nauwelijks buiten en weten totaal niet wat er leeft in de wereld van de verkoop. Laat staan wat de trends zijn. Aline Juliá’s eerste missie is dan ook om het koppel uit hun winkel te krijgen. Ze wil hen dringend de wereld tonen. 

In Gent worden Carine en Benny met de neus op de feiten gedrukt. Als ze willen overleven moeten ze steeds verdergaan met hun voedingswinkel. Je moet voortdurend inspiratie opdoen door buiten te komen. Carine en Benny trekken al snel aan de noodrem. Ze krijgen het benauwd van zoveel nieuwe impulsen en verzinnen excuses om niet te hoeven veranderen. Zo denken ze dat hun klanten niet klaar zijn voor een buurtwinkel anno 2012. 

Aline Juliá doet wat ze kan om de kruideniers te laten inzien dat verandering noodzakelijk is. Ze wil dat Carine en Benny stoppen met “supermarktje spelen” en voortaan op zoek gaan naar nieuwe en unieke  voedingsproducten. De winkel moet absoluut gezellig en levendig worden. Klanten moeten met plezier op ontdekkingstocht komen. 

Donderdag 15 maart om 21.40

 

Ontdek meer over Werk aan de Winkel

Nieuwe fragmenten

Werk aan de winkel programma informatie

Of je nu in Vlaams-Brabant of West-Vlaanderen woont, ieder van ons kent wel een buurtwinkel waarvan je denkt: mochten de eigenaars het anders aanpakken, dan zou deze zaak veel aantrekkelijker worden. En zou ik er als klant meer over de vloer komen.  Dat is het uitgangspunt van Werk aan de Winkel. Zes afleveringen lang doorkruist coach en marketingexperte Aline Juliá Vlaanderen om buurtwinkels en vooral hun eigenaars, die met verlies voortploeteren en niet weten hoe ze verder moeten, op het juiste spoor te zetten en hen te helpen er weer bovenop te geraken. Aline geeft de winkeliers nieuwe inzichten, verkent samen met hen nieuwe horizonten, laat de winkeliers inspiratiebronnen ontdekken en gaat samen met hen aan de slag. 

In Werk aan de Winkel komen verschillende soorten buurtwinkels aan bod: van een bloemenzaak over een superette tot een broodjeszaak en zelfs een winkel in breigaren. Telkens opnieuw gaat Aline op zoek naar de oorzaken en haalt ze de energie en de passie in de handelaars weer naar boven. Elke aflevering van Werk aan de Winkel vertelt dan ook een ander pakkend verhaal met een verrassende kijk achter de schermen van buurtwinkels. Je ziet mensen groeien, beter worden en beseffen dat het ook anders kan.