Telefacts Zomer

Trendwatching: job van de toekomst?

Dinsdag 2 oktober - Bedrijven zijn ernaar op zoek en het is nu ook een aparte studierichting aan de HoGent: trendwatching. 21 studenten hebben zich ervoor ingeschreven. Maar hoe doe je dat eigenlijk, trendwatching? Wij gingen met trendwatchers Tom Palmaerts en Maarten Leyts “coolhunten” in Barcelona.

“Coolhunting is een manier om te kijken naar de wereld rond je,” legt Tom Palmaerts uit. “Het klassieke beeld van een trendwatcher, is iemand die op een terrasje zit, cappucino’s drinkt en naar de mensen kijkt. Dan ga je niet veel te weten komen. Je moet echt wel diep graven, doorgaan, verder vragen.”

Eén van de studenten trendwatching toont ons ook een bijzondere techniek: “fridgewatching”. Uit de koelkast van studenten kan je blijkbaar heel wat trends afleiden. Enkele Belgische bedrijven hebben nu al een trendwatcher in dienst. Designbureau’s uiteraard, maar ook grotere bedrijven zoals Belgacom.

“Zeker in de telecomsector die op dit moment enorm competitief is, is het belangrijk om te innoveren,” zegt Peter van Hende, trendwatcher bij Belgacom. “Trendwatching heeft nog een imago van zweverig te zijn, alsof het om astrologie gaat, maar dat hoeft het niet te zijn. Zoals wij het bij Belgacom doen, door het te kwantificeren, door praktische voorbeelden te maken rond elke trend, wordt het iets praktisch en kunnen we er ook echt meer producten door verkopen.”