Strijd tegen onverzekerde chauffeurs

Dinsdag 26 maart - Zo’n 100.000 bestuurders rijden in ons land rond zonder geldig verzekeringsbewijs. Ze veroorzaken 23 ongevallen per dag en zijn verantwoordelijk voor 700 gewonden en 10 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar.

“Op een laatste zitting waren er op 100 zaken 15 niet-verzekerde bestuurders. Dat is een belangrijk aandeel in één zitting. Dat is eigenlijk een constante”, vertelt politierechter Peter D’Hondt.

Politierechters vermoeden dat er een gevoel van straffeloosheid heerst. Een onverzekerde chauffeur zal pas worden onderschept bij een controle, en vooral de boetes die ze doorgaans krijgen, wegen niet op tegen het betalen van een verzekeringsbewijs.

“Als je weet dat minimumboete amper 600 euro is, dan weet je dat het vaak goedkoper is om onverzekerd rond te rijden. Dat is natuurlijk iets dat je moet vermijden in het strafrecht, want de criminaliteit loont. En als een misdrijf loont, dan wordt het ook meer gepleegd.”, vervolgt Peter D’Hondt.

Bij het takelbedrijf Yes in Zellik voelen ze ook dat steeds meer bestuurders onverzekerd rondrijden. “Eén voertuig op vijf dat wij takelen, wordt nooit opgehaald. Het is onbegrijpelijk, want er zijn ook mooie wagens bij. De meeste hebben geen verzekering en kopen dus liever een nieuwe dan “, vertelt zaakvoerder Yves Dombrechts.

De overheid beweert al ruim 10 jaar dat ze zal optreden tegen onverzekerde bestuurders. Nu bereid Staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet, een groot offensief voor. Onder andere door databanken van de Dienst Inschrijvingen Voertuigen te koppelen aan die van verzekeraars. Maar ook door speciale camera’s te installeren. In sommige steden zoals in Dendermonde, Turnhout en Mechelen loont dat, maar is het ook haalbaar om er het hele land mee uit te rusten? Telefacts zoekt het uit.