Halloween is een blijver

29/10/2012 - 17:00

Dinsdag 30 oktober - Halloween is aan een opmars bezig in Vlaanderen. Een paar jaar geleden ingezet, maar nu is er toch sprake van een doorbraak. “ Halloween wint steeds meer kinderzieltjes. Deze generatie groeit ermee op en zal nooit anders hebben geweten dan dat er zoiets bestaat naast Sinterklaas en Kerstmis. Halloween is een absolute blijver”, zegt marketingspecialist Gino Van Ossel, van de Vlerick Business School.

Het griezelfeest, met een lange traditie in de Verenigde Staten is pure commercie. De Amerikanen zullen dit jaar omgerekend 5 à 6 miljard euro uitgeven aan Halloween.

Voor Vlaanderen zijn er geen absolute cijfers bekend, maar je kan er niet meer naast kijken: scholen organiseren themadagen, ouders moeten elk jaar de griezelgarderobe van hun kinderen vernieuwen, pretparken draaien rond Halloween ‘zomeromzetten’ en hele straten worden omgetoverd in griezelwijken.

Voor Karim is 31 oktober een hoogdag. Z’n hele huis, van de living tot de zolder, is versierd met maskers, skeletten en andere griezels. “Halloween kost mij ieder jaar opnieuw een fortuin. Dit jaar zo’n… 2000 euro.”

De geldmachine achter het griezelfeest, morgenavond in Telefacts.

Ontdek meer over Telefacts

Meer video's van Telefacts

43min
Wo, 06/12/2017
41min
Wo, 29/11/2017
46min
Wo, 22/11/2017
39min
Wo, 15/11/2017

Nieuwe fragmenten

Bekijk volledige afleveringen

Telefacts

Telefacts, vanaf woensdag 6 september 

Julie Colpaert leidt elke week spraakmakende reportages en internationaal bekroonde documentaires in. Onderwerpen die u aanbelangen, achtergrond bij de grote nieuwsfeiten, straffe undercoverreportages, maar evenzeer verhalen die simpelweg raken. Kortom, het beste van wat er op de internationale televisiemarkt te vinden is.  

Telefacts is er steeds op woensdag rond 22.30 bij vtm.

 

Extra