Tien tips om je gezonde levensstijl vol te houden

22/05/2013 - 09:57

Het televisieavontuur van onze vijf koplopers zit erop, maar dit wil niet zeggen dat ze hun gezonde levensstijl overboord gaan gooien. Diëtiste Tanja maakte voor hen, en voor iedereen, een lijstje met tien handige tips om de gezonde levensstijl vol te houden.

Normal
0

21

false
false
false

NL-BE
X-NONE
X-NONE

1.      Drink 1,5 L water per dag:
Water heeft verschillende functies in ons lichaam, zo speelt het een rol bij de afvoer van afvalstoffen. Vocht gaat ook onze lichaamstemperatuur en de bloeddruk regelen. Bovendien houdt het onze huid soepel. Redenen genoeg om voldoende water te drinken. Zolang je deze basisregel volgt, kan je tegen een stootje. Door 1,5 L water per dag te drinken, kan je jezelf dat extraatje per uitzondering eens veroorloven.

2.      Regelmaat:
Maaltijden overslaan is een slechte manier om een gezond gewicht te houden of om te vermageren. Wie lange tijd niets eet, krijgt zodanig honger dat hij of zij bij de volgende maaltijd meer eet of uiteindelijk tussendoor begint te snoepen. Wie geen regelmaat kent, verliest vaak ook het zicht op wat en hoeveel hij of zij uiteindelijk op een dag eet.

3.      Hou een eetdagboekje voor jezelf bij:
Een eetdagboekje kan je bewust maken van alles wat je op een dag eet. Zo kan dat ene koekje bij de koffie vaak toch geen kwaad, maar blijft het bij dat ene koekje? Opschrijven van wat je eet, helpt je vaak bij het ontwikkelen van een gezonde levensstijl. Je krijgt inzicht in wanneer en hoeveel je dan eet. Indien je echt de smaak te pakken hebt, kan je er zelfs bij noteren hoe je je op dat moment voelde. Op die manier kan je zelfs nagaan waarom je op sommige momenten eet.

4.      Hou je aan de vooropgestelde portiegroottes:
Portiegroottes gaan ervoor zorgen dat je bord een goede verdeling heeft tussen bijvoorbeeld aardappelen, vlees en groenten. Zelfs wanneer je iets minder gezond gaat eten, probeer je dan nog steeds te houden aan die porties. Zo kan je nog steeds besparen op je energie-inname.

5.      Variatie (niet beu worden):
Ons lichaam heeft verschillende voedingstoffen, vitamines en mineralen nodig, er bestaat geen enkel voedingsmiddel dat ons alles geeft wat we nodig hebben. Daarom is het belangrijk om te variëren in voeding. Bovendien is een eentonig menu moeilijk om langtijdig vol te houden. Je wordt dit snel beu, waardoor je vervalt in oude gewoontes.

6.      2x/ dag groenten eten:
Groenten bevatten veel vitamines en mineralen dat ons lichaam nodig heeft, bovendien leveren de meeste groenten weinig energie. Het is belangrijk om toch 2 maal per dag een ruime portie groenten te nemen. Van groenten kan je eigenlijk niet teveel eten. Wanneer je deze tip al goed volgt kan je dus eigenlijk geen honger lijden. Ook als tussendoortje/ snoepje kunnen groenten perfect.

7.      1/ week jezelf wegen:
Jezelf wegen is goed, maar overdrijf er niet in. Dagelijks of meermaals per dag op de weegschaal gaan staan heeft geen nut en kan zelfs ontmoedigend werken. Ons gewicht is voor een stuk afhankelijk van onze hormoon-vochtbalans. Hierdoor kan het zijn dat je de ene dag iets meer weegt dan de vorige, omdat je lichaam op dat moment net iets meer vocht vasthoudt. Éénmaal per week een vaste afspraak met je weegschaal is genoeg en kan je vaak een beter beeld geven over je gewichtsevolutie dan elke dag je gewicht te controleren.
Je gewicht dagelijks controleren op de weegschaal is ook niet hetzelfde als controle hebben over je gewicht!

8.      Niet crashen als het fout gaat:
Wanneer je een moeilijk moment hebt gehad, waarbij je zondigde, moet je niet direct panikeren en alles overboord gooien. Pik de draad onmiddellijk terug op en gebruik je ‘crashmoment’ als een leermoment. Bedenk voor jezelf waarom je net dan in de mist ging en zoek naar een oplossing om dit in de toekomst te vermijden, of wat je als alternatief kan nemen/doen.

9.      Je eigen regels bepalen en je daaraan houden:
Stel voor jezelf op voorhand regels op. Bijvoorbeeld je gaat vaak op restaurant, maak voor jezelf uit hoeveel glaasjes wijn je gaat drinken. Beslis of je een voorgerecht neemt of een dessert. Door voor jezelf al op te stellen wat je toelaat, beperk je een groot deel van de verleiding. Probeer je ook te houden aan deze regels, dit kan door je doel op dat moment voor ogen te houden.

10.  Doe het voor jezelf:
De belangrijkste tip die je voor ogen moet houden, je moet het voor jezelf doen. Jij bent baas over je lichaam en alleen jij kan zeggen of je je goed voelt. Andere kunnen zeggen dat het goed is voor jou en dat je er iets aan moet gaan doen. Maar jij moet het uiteindelijk doen. Zorg dat je voor 100% achterstaat, dan ben je al een heel eind weg.

 

Ontdek meer over Let's Get Fit