Sportieve tips van Mulamba

22/05/2013 - 10:03

Normal
0

21

false
false
false

NL
JA
X-NONE

We hebben minstens een half uur beweging nodig per dag. Onder het motto ‘Vele kleintjes maken één groot’ lijsten we hieronder enkele kleine trucjes op om dat half uur makkelijk te vullen.

Normal
0

21

false
false
false

NL
JA
X-NONE

1. LANG LEVE DE TRAP!
Vanaf nu is de lift verboden terrein! Een minuutje op de trap, scheelt algauw 10 calorieën. Je kan ervoor zorgen dat je op het werk extra trappen doet door op een ander verdiep thee of koffie te halen, of naar het toilet te gaan.

2. 10 000 STAPPEN IN DE GOEDE RICHTING
Wie tienduizend stappen per dag zet, heeft al een goede basis aan beweging. Een stappenteller kan je dus helpen om in te schatten of je op het goede spoor zit.
Wie wil kan een stapperteller kopen, maar veel gemeentebesturen en mutualiteiten bieden een huurdienst aan. Check dus even bij je plaatselijke sportdienst / mutualiteit of je daar terecht kan voor een gratis stappenteller.

3. HOERA VOOR HET HUISHOUDEN!
Een uurtje poetsen, de auto wassen of de afwas eens met de hand doen, zijn allemaal manieren om calorieën te verbranden. Door een half uurtje goed te poetsen, verlies je meer dan honderd calorieën.  Ga elke week te voet naar de glasbol in plaats van één maal per maand met de wagen. Je moet veel minder glas versjouwen én je wint weer wat minuten beweging. Er zijn duizendenéén klusjes te bedenken die je in beweging krijgen.

4. LAAT NAAST DE HOND, OOK JEZELF UIT!
Plof ’s avonds na het eten niet meteen in de zetel maar ga even wandelen. Als je elke avond een frisse neus haalt,  zal je snel voelen dat je ’s avonds minder vermoeid bent.

5. LEG EEN MOESTUINTJE AAN
Je eigen groenten en kruiden kweken is niet alleen veel gezonder, je houdt er ook weer een dosis beweging aan over. Geen tuin? Niet erg, je kan een verticaal tuintje aanleggen tegen een buitenmuur of een stukje van je terras omtoveren tot moestuin. Geen terras? Je vindt vast wel leuke stadstuintjes in de buurt

6. GEBRUIK JE VERPLAATSINGSTIJD NUTTIG
Op je werk of op school geraken moet je toch. Maak van de gelegenheid gebruik om het op een sportieve manier te doen. Ga te voet of met de fiets, stap een halte vroeger van de bus of tram, parkeer je wagen op tien minuten wandelafstand van je bestemming…De mogelijkheden zijn eindeloos.

7. BEWEGEN AAN JE BUREAU
Met hele kleine inspanningen kan je ook al wat bereiken. Wip met je voet op en neer terwijl je aan de computer zit, tik met je vingers, span- en ontspan je bilspieren gedurende een aantal minuten, sta even op en loop rondjes om te bellen…Je collega’s zullen er misschien een tikje zenuwachtig van worden, maar jij bent volop calorieën aan het verbranden.

8. SPIEREN KWEKEN
Om spieren in stand te houden, is energie nodig. Spieren verbranden zelfs calorieën in rust. Dus hoe meer je aan je spieren werkt, hoe makkelijker het wordt om calorieën te verbranden. Een simpel trukje om aan je spieren te werken is gewichtheffen met flesjes water. Dit kan je in de zetel, onderweg naar het werk, tijdens een wandeling… En als het wat te zwaar wordt, neem gerust een slokje, dan ben je ook weer goed bezig.

 

Ontdek meer over Let's Get Fit