Enkele voedingstips van Tanja

03/04/2013 - 15:17

We krijgen via website en social media redelijk wat vragen binnen over wat er al dan niet gezond is om te eten. Daarom vroegen we onze voedingsspecialiste Tanja een leidraad op te stellen over wat je best allemaal wel, of net niet kan eten!

Je krijgt hieronder telkens twee keuzemogelijkheden voorgeschoteld. In de linker kolom vind je de beste keuze. De kolom rechts toont het minder goede alternatief. Wil dat zeggen dat je nooit iets uit de rechter kolom mag eten? Zeker en vast niet. Probeer vooral een balans te vinden waarin keuzes uit de goeie alternatieven vaker voorkomen dan keuzes uit de minder gezonde producten. Gebruik dit overzicht dus als leidraad, niet als een strikt reglement.

Goede keuze!

Minder goede keuze!

Brood

 

Bruin of volkorenbrood

Wit brood, geroosterd brood

Bruine pistolets van de bakker

Witte pistolets of broodjes om zelf af te bakken

Haver, tarwe, speltvlokken (natuur)

Cornflakes, muesli, rijstvlokken

Margarine op het brood

 

Minarine met max. 25% vet

Margarines en minarines met meer dan 25% vet

Beleg

 

Zoet beleg met verlaagd suikergehalte

Gewone confituur

Choco- of smeerpasta met minder dan 250 kcal/100 g

Choco- of smeerpasta met meer dan 250 kcal/100 g

Kip, kalkoen, filet de sax, filet d'Alsace, rosbief, varkensgebraad, hesp, nootham, paardenfilet

Slaatjes (met mayonaise), rauwe ham, préparé, paté, salami, light worsten, kippenkoek, vleesbrood

Magere platte kaas, Brusselse kaas, smeerkaas met max. 10% vet, harde kaas met max. 10% vet

Gewone harde kaas, light kaas, oude kaas, mascarpone, fetakaas, gewone mozzarella, smeerkaas en kruidenkaas met meer dan 10% vet

Fruit

 

Vers ongeschild fruit (alle soorten), eventueel fruit uit blik op water met zoetstof

Fruitsap, fruitpap, fruitmoes, warm fruit, gemixt fruit, fruit uit blik op eigen nat of op siroop

Yoghurt en platte kaas

 

Magere yoghurt (0 – 0,5% vet) max. 50 kcal/100 g – met of zonder fruit, drinkyoghurt (let goed op de samenstelling)

Gewone magere yoghurt met of zonder fruit (met meer vet en kcal dan kolom links)

Magere platte kaas (0 – 5% vet) max. 50 kcal/100 g

 

Opgeklopte platte kaas, plattekaasbereiding met fruit en room

Magere of halfvolle melk, magere ongesuikerde karnemelk, magere ongesuikerde sojamelk, rijstmelk, havermelk

Volle melk, gesuikerde karnemelk, sojamelk met smaakjes (vanille, aardbei)

Groenten

 

Alle soorten verse groenten (rauw, gekookt, soep).

Alle diepvriesgroenten zonder saus of toevoeging van vet. Alle groenten uit blik of glas (niet op olie en zonder saus)

Kant-en-klare diepvriesgroenten (met saus, room, vet)

Tomatenblokjes uit blik, gezeefde tomaten

Kant-en-klare tomatensaus, spaghettisaus, ...

Aardappelen, rijst en pasta

 

Aardappelen (gekookt, gekookt in de schil, gebakken in weinig vet)

Gepureerde aardappelen, gefrituurde aardappelen, aardappelgratin, kroketten, mousseline

Volle rijst, bruine rijst, zilvervliesrijst, basmatirijst

Witte gepelde rijst

Volkorenpasta, bruine pasta

Witte pasta, witte viergranenpasta

Vlees en vis

 

Kipfilet, kippenborst of -bil (zonder vel), kalkoen, rundssteak, filet pur, kalfslapje, filetkotelet, varkenshaasje, varkenslapje, mignonette, wild, struisvogel, lamsfilet, rundslever, gemalen biefstuk (rundsamericain, niet préparé), Quorn, zuivere tofu

Gemengd gehakt, kippengehakt, kalfsgehakt, varkensgehakt, worsten, kippenworsten, kalfsworsten, hamburgers, blindevinken, kippenvinken, schnitsels, cordon bleu, gemarineerd vlees, gepaneerd vlees, groenteburgers

Kabeljauw, schol, tong, zeebaars, zeeduivel, zonnevis, pangasiusfilet, tilapiafilet, schar, ...  (alle witte vissen)

Vis opgelegd in olie, zoals sardientjes, tonijn, zalm, makreel

Max. 1x/week vette vis zoals zalm, forel, paling, tonijn

Max. 3x/week 1 ei (ter vervanging van 100 g vlees )

Gerookte vis zoals zalm, heilbot, forel

Scampi, garnalen, mosselen, oesters, inktvis

Gemarineerde hapjes zoals tapa’s, calamares, olijven

Dressings en sauzen

 

Beperkt: light mayonaise of dressings met max. 35% vet, zoetzure saus, chilisaus

Gewone mayonaise, cocktailsaus, ...

 

 

Dranken

 

Water, plat water, bruiswater

Water met een smaakje, fruitsap, frisdranken

Kofie, thee (zonder suiker)

Oploskoffie (zoals cappuccino, latte macchiato)

Soep (groentesoep, bouillon)

Kant-en-klare soepen uit blik, brik of in poedervorm

Light frisdranken, zero frisdranken (max. 500 ml /dag)

 

Ontdek meer over Let's Get Fit