De troeven van 'Je Bent Wat Je Eet'

02/02/2010 - 10:52

Sonja Kimpen is een vurige verdediger van eet-coaching via tv omdat het de meest democratische en laagdrempelige manier van coaching is die er bestaat. Sonja vertelt hieronder in 6 stappen over de troeven van 'Je Bent Wat Je Eet'.

1. Herkenbaarheid

"Bij de eerste twee series hadden de kandidaten een overgewicht van 40 tot 70 kilo. In medische termen heet dit : morbide obesitas. Voor deze serie hebben we met kandidaten gewerkt die een 'minder extreem' overgewicht hadden van 10 tot 30 kilo. Dit komt de herkenbaarheid ten goede want 1 op 2 Belgen kampt met een overgewicht van 10 tot 30 kilo. Dit maakt dus dat 1 op 2 kijkers in de huiskamer zichzelf kan  identificeren met wat er op het scherm gebeurt. Het heeft allemaal meer met inzicht en kennis te maken dan met discipline en karakter.  Het is erg verontrustend hoe weinig mensen van hun lichaam en de werking ervan weten. Ze kennen meer van hun auto en hebben meer zorg voor hun gsm dan voor hun eigen lieve lijf.

"Overgewicht komt voor in alle gelederen van de maatschappij. Van jong tot oud, van arbeider tot topmanager. Ook dit zal blijken uit de nieuwe reeks.
Ondertussen hebben de kandidaten samen al 185 kilo verloren, dit betekent voor hen een immens verschil op vlak van levenskwaliteit."

2. Afslanken start met een klik in je hoofd. En niet met voeding en beweging

"Daar waar in de twee eerste reeksen vooral het accent lag op voeding, starten we nu  met een klik in je hoofd.

"We moeten terug luidop durven dromen. Als ik vraag aan mensen waar ze van dromen krijg ik vaak sippe en gefrustreerde reacties.  Men heeft wel dromen, maar het lichaam vormt een barrière om die te realiseren.  Daarom is mijn eerste objectief ervoor te zorgen  dat de kandidaat elke dag opnieuw terug dingen doet waarvoor hij altijd fit en energiek wil zijn.  Het gaat om een mentaliteit en de keuze om terug leuke doelen voorop te stellen in je leven."

3. De mythe van diëten wordt eindelijk doorbroken

"Dit was bij de vorige reeksen mijn stokpaardje en dit blijft het onverminderd. De gemiddelde mens volgt 30 jaar van zijn leven een “dieet”. Een dieet volgen is heel  tegennatuurlijk en is per definitie gedoemd om te mislukken. Het is ook voor niets nodig.  Mensen moeten gewoon terug leren genieten van eten, bewuste keuzes maken en porties beheersen. Er is altijd en overal eten, maar dat betekent nog niet dat we een hele dag moeten zitten hamsteren."

4. Tafels met een coachdoel

"Elke week  krijgt de kijker via de bekende ongezonde en  gezonde tafel een ander inzicht mee.
Wat is evenwichtige voeding? Wat doen smaken met je ingewanden? Waarom is het belangrijk veel te variëren? Hoe leer je dingen lusten enz.?
 
"En elke keer opnieuw was het voor de kandidaten een ongelooflijke opluchting om te zien dat ze toch nog relatief veel en lekker kunnen eten. Maar dat ze alleen oog moeten hebben voor het moment waarop ze eten en de hoeveelheden.  
Ik ben ervan overtuigd dat, net als bij de vorige reeksen van 'Je bent wat je Eet', de kijkers gemotiveerd zullen zijn om de coachingtips toe te passen.  De dieetcultuur is ontstaan eind jaren '50 (expo!) toen er plots een overaanbod was aan lekkere en verleidelijke producten.  In de 21ste eeuw zullen we moeten leren om verstandig te kiezen en de porties te beheersen."

5. Nieuw coach instrument

"Ik heb gewerkt met een  vernuftig stofwisselingsapparaat waarmee mensen permanent  (dag en nacht) gevolgd kunnen worden m.b.t. hun bewegingspatroon en slaapefficiëntie. De doelstelling is concreet en haalbaar : er moeten minimum 10.000 stappen per dag gezet worden.  Het apparaat verklapt me alles. Aan de hand van het toestel kan ik aflezen hoe actief (of passief) de kandidaat  geweest is  en of hij of zij goed en voldoende geslapen heeft. Het is dus een erg praktisch nuttig instrument voor dagelijkse opvolging, wat echt nodig is bij coaching naar een nieuwe levensstijl."

6. Onze levensstijl maakt ons ziek: de kijker ziet meetbare gevolgen van ongezond leven

"Hart en bloedvaten, suikerziekte type 2, moeheid alom, een lever die niet goed ontgift, nagels die broos worden, haar dat uitvalt, slecht slapen, kortademigheid,  een dramatisch laag gehalte aan vitaminen en mineralen dat de ganse stofwisseling ondermijnt,... Slecht eten en niet bewegen maakt mensen hypernerveus en depressief.
Via een uitgebreid bloedonderzoek worden de kandidaten geconfronteerd met de gevolgen van ongezond eten. Ze worden niet ziek van bacteriën of virussen maar ze worden ziek door hun eigen onbewuste levensstijl."

Ontdek meer over Archief