Voor kinderen

02/07/2010 - 17:39

Kinderen recht van de kakstoel naar de computer? Nee toch? Patrick Van Gompel zocht naar enkele beestig boeiende boeken voor heel jonge mensen.

* Alice in Wonderland (Kosmos, 19,95) van Harriet Castor is een verleidelijk mooi geïllustreerd pop-up-boek dat voor ontembaar veel leesplezier zorgt. Het lijkt wel een boek dat nooit uit geraakt omdat er op verschillende plekken zoveel te lezen en te ontdekken is. Zelden zo'n mooie uitvoering gezien van het verhaal van Lewis Carroll.

* Pootje na pootje (De Eenhoorn, 12,95)) leert tellen en kleuren. Allemaal op dezelfde plaatjes. Riet Wille vertelt geestig en af en toe rijmend, Kristien Aertssen illustreert, vrolijk en kleurig in een naïeve tekenstijl. Een geestig boekje, fantasierijke ouders en vooral fantasierijke kinderen verzinnen er nog een boekje bij natuurlijk. Een boek voor 4+.

* Groot van Liefde (De Eenhoorn, 12,95) is een boek over de eenzaamheid van Maan en Uil. Die willen best nieuwe vriendjes om de eenzaamheid wat meer gezelligheid te geven. Zon en Leeuwerik doen wat hun gevraagd wordt. Eén is het begin van twee. Frisse tekst van ianka Fleerackers en open, heldere, veelkleurige tekeningen van Sebastiaan Van Doninck. Een boek voor 6+.

* Kunstenares Ann De Bode heeft een heerlijk knutselboek gemaakt voor fimoklei, Kneedkneepjes (Uitgeverij De Eenhoorn). Fimo lijkt een beetje op plasticine, lekker kneedbaar materiaal waar je echt alles mee kan boetseren of kneden. In dit boek stikt het van de voorbeelden, Ann De Bode maakt meteen duidelijk hoe je 't moet aanpakken.

* En wie goed met fimo overweg kan, kan meteen kunstwerkjes beginnen te maken. Ann De Bode maakte ook een boek om dat allemaal uit te leggen. In Mijn familie een reis door de tijd (Uitgeverij De Eenhoorn) fimoot ze verschillende huisgezinnen van 35.000 jaar geleden tot nu. Het zijn taferelen om in te bijten.

* In Het land van de grote woordfabriek (De Eenhoorn) zijn woorden onbetaalbaar of lekker, moeilijk om uit te spreken. Een boek (voorlees)boek over taal. Agnes de Lestrade schreef het verhaal, Valeria Docampo illustreerde in warm rood en bruin. Een boek voor slimme, poëtische kinderen met fantasierijke ouders.

* Lannoo's nieuwe Kinderencyclopedie is één kleurrijke, haast oneindige spetterende wereldreis. De ruimte, de aarde, milieu en ecologie, de levende wereld, de continenten, cultuur, geschiedenis en politiek, wetenschap, technologie, het menselijk lichaam. Zelden is deze prachtige wereld zo divers samengebald. Het boek is zo gemaakt dat je 't niet weg kàn leggen: beperkte tekst maar honderden schitterende foto's, tekeningen, plannen, kaartjes, pictogrammen, vlaggen. Ik val altijd in zwijm voor zo'n boeken.

* De boeken Oma, of Opa, vertel 's Omdat je bijzonder bent (Spectrum, 19,95) hebben heel veel succes. De boeken zijn gemaakt voor grootouders die aan hun kleinkinderen willen vertellen, opschrijven eigenlijk, hoe het vroeger allemaal was. Wie de vragenlijsten ter harte neemt, maakt een echt tijdsdocument. Tussendoor staan er lijsten van historische feiten, de populairste kindernamen, de geschiedenis van het speelgoed enz.

24 juni 2010

Reageren? Mag altijd!
patrick.vangompel@telenet.be