Spanje en Portugal

02/08/2010 - 14:21

Reizen. Het zuiden. Richting Spanje en Portugal. Heerlijk toch. Informatie nodig? Boeken genoeg.

* Spanje Bijzondere logeeradressen (Spalder Publishing) is een verzameling selecte posadas, kleine hotels, paradores en casa rurales. Meestal fantasisch gelegen, gewoonlijk reuze gezellig en bijna altijd lekker duur. Het is een kwestie van goed zoeken, met de landkaart in de hand. Mooi boek overigens.

* 100 % Andalusië. Je reisgids naar plekken waar anderen niet komen. Losse routekaarten - Tips van locals - Unieke Adressen. Incl. Cd-rom met alle adressen voor je Garmin & Tomtom. (Mo'media). Voilà, bescheidener over zichzelf kan een reisgids niet zijn. Bij het boek zitten ook nog een heldere wegenkaart van de regio en ook nog wat losse handige kaarten voor stadswandelingen in Cordoba, Malaga, Sevilla, een natuurfietstocht via Verde de la Sierra. Dit is een fijne verzorgde gids met veel goede foto's en beknopte teksten. Voor reizigers die alleen summier het hoogst noodzakelijke willen weten.

* Toni de Coninck, hoofdredacteur van UIT-magazine, het maandblad van de autobijstandsvereniging Vlaamse Automobilisten Bond VAB, is aficionado van al-Andalus. Hij peert daar al 15 jaar rond en dat heeft geleid tot 100 x Andalusië de mooiste reisbestemmingen. Met de beste hotels en bed&breakfasts (Uitgeverij Lannoo). Kijk, dit is een boek dat ik onmiddellijk mee naar Andalusië zou nemen, de kijk van een kenner. Interessante dingen die wat verder gaan dan de 10 om te zien.

*Voor uitstalraamgapers en stappers die niet blind zijn voor iets anders: 100 % Barcelona (Mo’media). Handig in de handtas of in de achterzak. De stad wijk per wijk, met duidelijke plannetjes en met een uitneembaar stadsplan. Beknopt, overzichtelijk. Het is geschreven door Annebeth Vis, die er als journaliste werkt én woont.

* Madeira, de Portugese archipel met de eeuwige lente. Er zijn twee handige zakboekjes over verschenen. Madeira Porto Santo Villa Baleira: minimetropool voor ontdekkers Naar beneden: Achadas Da Cruz (Marco Polo, Van Reems Uitgeverij) en de ANWB Wandelgids Madeira (13,95).

* Altijd gezellig op reis is een roman over de streek waar je rondhangt. Enrique Moriel heeft een verhaal geschreven over de magie van Barcelona, De stad zonder tijd (Karakter Uitgevers, 22,95 €). Aan het eind van de middeleeuwen wordt in Barcelona het lijk gevonden van een oude aristocraat. Al het bloed is uit het lijk verdwenen. Toch zijn er bloedsporen, maar van iemand anders. Er klinkt een stem van een anonieme verteller die geboren is in de achterbuurten. Volgens de Spaanse pers doet Moriel denken aan Zafon en kan dit boek gelezen worden als een fantasierijke detective, een gothic mystery of als een metafysische ideeënroman. En blijf van die rotsangria af. Mensen die zo’n boeken lezen, laten hun wijn niet verknoeien.

2 augustus 2010