Over wijn

07/05/2010 - 14:33

Heerlijk toch, met je neus in een glas wijn hangen. Kwaliteit waarderen, de rommel links laten liggen. Genieten van een goed glas wijn. En natuurlijk hangt dat allemaal af van de omstandigheden en het gezelschap en het tijdstip, maar toch, bijleren kan iedereen altijd. Boeken over wijn.

* Gelukkig zijn er eerbiedwaardige bronnen die je kan raadplegen zonder achterdocht. Wijnreisgids Italië 750 wijnadressen, 125 wijnroutes Welke wijn kopen? (Michelingids/Lannoo) vult in het purper de groene en de rode Michelingidsen waardig aan. Deze gids kost amper 24,95, de prijs van twee of drie fatsoenlijke flessen wijn. Niet twijfelen Italiëgangers en wijnliefhebbers. Behalve uw eigen smaak is er geen betere gids. Een Michelingids over wijn behoeft geen krans, om eens een cliché te verkrachten.

* De kleine wijnbibliotheek van Larousse is een kartonnen box met acht boekjes over wijn. Het ziet er uit als een stukje bibliotheek in hout. De onderwerpen van de boekjes: wijn kopen, wijn kiezen en schenken, wijn proeven, Franse wijnen, wijn maken, wereldwijnen, wijn bewaren, wijnlexicon. De informatie is uitvoeriger dan je zou denken, wie dit allemaal in zijn hoofd heeft zitten, kan echt wel meepraten over wijn. Onderaan de box is er een schuifje met een boekje om proefnotities bij te houden, schattig. Het geheel is een sympathiek cadeau voor beginnende wijnliefhebbers. Iets voor jonge koppels, om te geven of om te krijgen. Het is eens iets anders dan ... een fles wijn.

* Er verschijnen te weinig boeken over wijn bij het eten. Eindelijk is er Welke wijn waarbij Tips voor wijn- spijscombinaties (Inmerc, 12,95) van kenner Hubrecht Duijker. Van witte wijn bij vis en rode wijn bij vlees mag je denken wat je wilt, Duijker doet niet moeilijk: "Omdat varkensvlees tot de categorie wit vlees behoort, kan er in het algemeen heel goed witte wijn bij geschonken worden , maar dan wel een vrij stevige". Als ik het boek goed heb begrepen zijn er twee dingen: je doet wat je wilt maar verknoei uitstekende gerechten niet met de verkeerde wijn en verwaarloos geen fantastische wijn bij zielige gerechten. 't Is toch een beetje uitkijken.

* Harold Hamersma en Frank Pels hebben hun neus ook in het wijnglas gehangen. Ze buigen zich over allerlei vragen als kurk of schroefdop, laten staan op huppekee wegwerken, dat soort levensbedreigende vragen. Ze schrijven er stukjes over en zetten er (middelmatige) cartoons bij. Speels onthouden, kan je 't noemen. Niet lullen maar drinken (Spectrum) is serieus bedoeld maar 't komt niet zo over.

* Woorden uit de wingerd De mooiste verhalen uit de wereldliteratuur (Davidsfonds/literair) van René Smeets bundelt allerlei merkwaardige verhalen die dus met wijn te maken hebben. Op zich tof en goed gevonden maar ik hoop toch dat mijn vrienden mij uitlachen als ik, bij een glas wijn, met zo'n verhaal kom aanzetten. 't Is best interessant maar het is ook gezocht. Het is iets voor mensen die elk glas wijn bij de voet vastpakken en veel te lang lullen over wijn. Vooral voor liefhebbers van recepties bij openingen van kunsttentoonstellingen. Wat kakineus. En dat woord laat ik maar vallen omdat de meeste mensen dat moeten gaan opzoeken.

2 mei 2010