Nederland vakantieland

06/08/2010 - 14:27

Trouwe lezers weten het, ik ben gek op Nederland. Ik kom er graag en ik lach de Nederlanders graag uit. Nederland? Boeken genoeg. Alvast deze.

* Wie van Nederland houdt moet dit boek in huis halen: Heel Nederland Een gids (De Arbeiderspers) van Rik Zaal. Een standaardwerk over Nederland, een gigantisch panoramisch overzicht. Rik Zaal is de gids en hij zegt wat ik moet weten en soms wat ik niet eens wil horen. Heerlijk. Dit heb ik over Nederland niet eerder gelezen. Zaal schrijft wat er gezegd moet worden. Hij oordeelt over Nederland zoals alleen een Nederlander over zijn eigen land kan en durft te schrijven. Mensen, dit is genieten. Eén, slechts één voorbeeld, over het gemeentehuis van Reusel: "Het gebouw is ontworpen door Max van Huut (...) die Nederland volplempt met zijn schots en scheve, van paarse of rode kozijnen voorziene misbaksels. Hier is van Huut op zijn ergst bezig geweest ..... “ . De foto geeft hem gelijk. Onmisbaar voor de Nederlandganger.

* Er is een nieuwe editie uit van De Groene Gids van Nederland (Uitgeverij Lannoo, 17,95 €)). De groene Michelin, zoals wij zeggen. Ik ben misschien een ouderwets mens maar ik heb toch al 30 jaar de ervaring dat de informatie in die Michelin is wat ik wil: correct, eerlijk en beknopt. Wat niet in de Groene Michelin staat is eigenlijk niet de moeite. Mensen die dat niet geloven hebben al dikwijls ongelijk gekregen.

* De titel mag duidelijk zijn Parels van Staatsbosbeheer (Van Reemst Uitgeverij, Capitool Natuurgidsen). Cultuurhistorische forten & linies, dijken, archeologie, monumenten, veenweiden, beekdalen. Het is zoeken in Nederland maar het is er en het wordt goed onderhouden.

* Uitgeverij Omniboek heeft een boeiende reeks boeken waarin per provincie elk dorp is beschreven en gefotografeerd. Zo liggen hier forse boeken voor mij als 326 x Noord-Holland, 218 x Overijssel en, iets dunner, 47 x Flevoland. Nuttige stadsinformatie of dorpsgeschiedenis. De foto's zijn maar zus en zo.

* Waanders Uitgevers hebben een vrolijke reeks over steden en onderwerpen. Het Breda boek (14,95) vertelt in minihoofdstukjes de geschiedenis van de stad. Duidelijke korte teksten, goede foto's. Ik mis een goed stadsplan. Maar vrees niet, de kroegen vind je wel.

* En om in het zuiden te blijven heb je de Capitoolreisgids Maastricht & Zuid-Limburg en Zuid-Holland nodig. De Capitoolgidsen zijn vooral goed voor mensen die meer houden van foto's, plannetjes en tekeningen dan van alleen maar tekst. Die visuele aanpak is wel goed voor het geheugen natuurlijk.

* Ik ben ook al een tijdje fan van de 100 % boekjes. Heel kleine stadsgidsen van Uitgeverij Momedia. Nu is 100 % Groningen uit. De aanpak is simpel: je moet de stad verkennen met wandelingen, in Groningen zijn het er drie. Rond die wandelingen zweeft er informatie over wat je onderweg tegen komt. Ingesloten: een stadsplan. Simpel en klaar, ongedwongen en echt. Hou ik van. De vervelende winkeltjes die in een Flairtaaltje zijn beschreven, loop ik wel voorbij.

* Nederland & België Bijzondere logeeradressen (HOBB, 19,50) is een fraai boek met stijlvolle hotels en gastenkamers in een geweldige omgeving. Het ziet er allemaal even geweldig uit. Je zou bijna vergeten om zeer goed op de prijzen te letten want die zijn meestal fors.

5 augustus 2010