Natuur

07/04/2010 - 14:55

Patrick Van Gompel houdt van de natuur. Kan moeilijk anders als zoon van een boswachter. De natuur moet je koesteren. Dat snapt iedereen. Boeken over de natuur.

* In De Tuinplanten Bijbel (Veltman Uitgevers) staat gemillimeterde informatie over meer dan 5.000 planten voor binnen en buiten. Bomen en struiken, bollen en knollen, grassen, bamboes, groenten en kruiden, klim- en kruipplanten, cactussen, varens, palmen, orchideeën. Mooi mooi.  De foto's zijn uitstekend. De uitleg is droog, technisch en degelijk en daarom ook vooral nuttig voor de zware liefhebbers. Een kloek boek, mooi vakwerk.

* In de Gids van bomen in Europa (Tirion Natuur, 24,95 €) staan 600 soorten met 2400 illustraties, bijna allemaal in kleur, geen foto's dus. Het boek is verrassend uitgebreid. Er bestaan bijvoorbeeld 300 soorten lindes, er staan er 10 in het boek. Naast algemene kenmerken zijn ook het gebruik in siertuinen, de decoratieve waarde, de groeisnelheid en de winterhardheid weergegeven. Een kwaliteitsboek.

* De ANWB Natuurgids (amper 12,50 €) is een zeer compacte zakencyclopedie met informatie over 1.200 dieren- en plantensoorten, 1.500 kleurenfoto's en extra informatie over Europese vakantiegebieden. Zoogdieren, vogels, vlinders, spinnen, bomen en struiken,  vruchten, krabben, slakken. Een wandelaar of een fietser kan geen handiger boek op zak hebben.

* Het Agentschap voor Natuur en Bos heeft de natuur in Vlaanderen in kaart gebracht. Meer Beter Samen Onze Natuur in Beeld. Eigenlijk is het een soort jaarverslag van een fotograaf geworden. Spijtig genoeg hebben ze bij Natuur en Bos ook nog wat Vlaamse schrijvers een poëtische ontboezeming laten insturen in hun eigen handschrift, meestal onleesbaar dus en meestal ook hoogst niet interessant.Wie iets instuurde stond er in, jammer, jammer. Ik heb er geen boodschap aan. Vlaanderen is knap, we vergeten het en dit mooie boek bewijst het. Tom Linster heeft prachtige foto's gemaakt. Die van die hamerende specht!

* Miradal Erfgoed in Heverleebos en Meerdaalwoud (Davidsfonds) beschrijft het boscomplex van 25 vierkante kilometer ten zuiden van Leuven. Het boek doet het heden en verleden van dit populaire bos uit de doeken, wetenschappelijk onderbouwd, met zin voor detail. Echt schattig zijn de stokoude documenten, kaarten en plannetjes.

* Hanneke van Dijk heeft drie kleurige boeken geschreven: Geluk in je tuin, Passie in je tuin, Geur in je tuin. (Inmerc, telkens 7,95). In de fraaie boeken staan niet alleen bloemen en andere planten maar ook recepten. Ogenschijnlijk een beetje vreemd maar de boeken inspireren om meer leven, kleur en geur in je tuin te halen.

* Een mooi bloemetje, een fraai plantje maar hoe dat eigenlijk? Elisabeth Fleuchaus ontwierp het boek zoek & vind wat groeit waar? de juiste plant op de juiste plek (Kosmos, 15,00). Met een handige boekindeling laat de auteur de lezer de perfecte bloemen voor je tuin kiezen of de beste combinaties voor elke plek. Er staan instructies in voor meer dan 200 bloemen en planten.

7 april 2010