Kunst

21/09/2010 - 11:35

Kunst. Twijfels over schoonheid? Wil je nog eens een keer echt iets zien? Op zoek naar een boeiend museum? Wat kennis bijspijkeren over Bernini of Rembrandt? Magritte? Weet je nog wat Cobra is? Of ga je liever zelf beeldhouwen? Kunst? Boeken genoeg.

* An Paenhuysen werkt als historica en curator in Berlijn. Een heerlijke baan lijdt tot alweer een heerlijk boek: De nieuwe wereld De wonderjaren van de Belgische avant-garde (1918-1939) (Meulenhoff/Manteau, 24,95). Het boek gaat dus van Paul Van Ostaijen tot René Magritte, maar dan wel met de samenhang der dingen netjes uitgelegd.

* Ik heb met open mond gekeken naar de ronduit geweldige tv-afleveringen van De kracht van kunst van Simon Schama. De Britse kunstkenner had het over Caravaggio, Bernini (De roof van Proserpina, die hand in die billen, in marmer!), Rembrandt, David, Turner, Van Gogh, Picasso en Rothko. Het is adembenemende televisie rond dingen die niet bewegen, straf. Gelukkig kan je ’t nu ook in een boek nog eens allemaal nalezen. Want altijd alles onthouden, dat kan niemand. Simon Schama, De kracht van kunst (Olympus, 17,50). Foto’s in zwart-wit helaas, om het boek betaalbaar te houden wellicht.

* Een museumbezoek saai? Voldoende voorkennis maakt het iets boeiender. De 250 leukste musea van Nederland en Vlaanderen (Momedia) bundelt een fraaie selectie van musea allerhande. De klassiekers staan er natuurlijk in, veel musea die met kunst te maken hebben maar ook schattige verrassers als het muziekinstrumentenmuseum in Brussel, het nieuwe M Museum in Leuven of het Persmuseum in Amsterdam.

* Magritte zijn oeuvre zijn museum (Lannoo49 €) is een uitbundig overzicht van de man zijn leven en zijn surrealistisch schilder- en tekenwerk. Adembenemend, zijn onderzoek naar het uitbeelden van taal. Voor sommige hoofdstukken moet je bij het lezen je rug wel rechten, maar 't is wel boeiend. Aan illustraties geen gebrek.

* Cobra. Kopenhagen - Brussel - Amsterdam. Ken je de namen nog? Asger Jorn, Christian Dotremont en Joseph Noiret, Constant, Karel Appel en Corneille. In het boek Cobra (Lannoo, Bozar) komt heel de beweging uitgebreid aan bod. De kunstbeweging wilde de kunstenaars zelf bevrijden van allerlei verplichtingen, regeltjes of platgetreden paden. De beweging was fel en intens tussen 1948 en 1951 en kreeg daarna hier en daar navolging: van echte invloed tot een enkele stuiptrekking. Latere namen Claus, Alechinsky.

* Ik kan me verkneukelen over boeken waarvan je het bestaan niet eens weet. Het complete beeldhouwboek (Tirion) van Cami en Santamera bijvoorbeeld. Echt waanzin: de geschiedenis, het materiaal, de techniek, de afwerking, het staat er allemaal in. Echt wonderbaarlijk is een wereldkaart met informatie over waar welke gesteenten worden bovengehaald. Belgisch zwart bijvoorbeeld, schijnt marmer te zijn. Of Rouge royal, ook Belgisch marmer. Ongelooflijk. Een geweldig boek.

* En nog zo'n maf boek eigenlijk is 2000 kleurcombinaties (Tirion Art) voor ontwerpers allerhande, kunstenaars in allerlei disciplines, leerkrachten kunstvakken. Een boek met inderdaad veel kleurcombinaties en de nummers van die kleuren. Echt gek, en nuttig want je weet wél wat je ziet.

16 september 2010