Koken is een kunst

27/09/2010 - 14:13

Koken is een kunst. De goede god heeft een beperkt aantal mensen op deze aardkluit voldoende talenten en karakter gegeven om ongewoon lekker eten klaar te maken voor de gewone sterveling. Boeken genoeg van topchefs.

*Ik heb het voor Piet Huysentruyt. Niet alleen omdat hij in mijn ogen levenslang een sterrenkok blijft maar ook omdat hij “zijn volk leerde koken”. Ik hou van de straat, dus hou ik ook van Piet Huysentruyt. Terwijl zijn Kopieboeken nog altijd de deur uitvliegen als verse flensjes, heeft hij nog twee andere boeken samengesteld.
Ten voordele van de ALS-liga: Piet Puur Gerechten die vlot naar binnen gaan (Lannoo). Huysentruyt heeft er werk van gemaakt om ook gepureerde versies van klassieke gerechten eetbaar voor te stellen.
En helemaal schattig is Bomma Huysentruyt vertelt Van West-Vlaams vlas tot Congolese Moambe (Lannoo). Huysentruyt dus met Bomma’s lievelingsrecepten. De appel valt niet ver van Denise Creupelant. Al is ie deze keer gebakken.

* "Ik hou niet van de massa, dat haat ik," zegt Sergio Herman in Het geheim van de chefs (Bruna/Circuspatz) van Denise Harskamp. In dit erg mooie leesboek met leeslint verzamelde ze de knepen van Nederlandse topchefs. Ron Blaauw, Jacob Jan Boerma, Jonnie Boer, Nico Boreas, Sergio Herman, Onno Kokmeijer, Martin Kruithof, Margo Reuten, Mario Ridder, Lucas Rive en Hans van Wolde. De nadruk ligt eerder op de ingesteldheid en de creativiteit van de chefs dan op recepten. Het boek is meer mens dan bord. Ook boeiend voor een keer.

*Echt geestig. In Mijn papa is de chef (Linkeroever Uitgevers, 24,95) laat culinair journaliste Tine Bral 11 topchefs -o.m. Sergio Herman en Viki Geunes- hun kinderen verleiden. De koks laten hun kinderen dingen eten die ze niet lusten. Potverdorie toch. Je kan op slechtere plekken geboren worden. En wat zie ik in dat boek? De kinderen mogen altijd meehelpen. Gelukkig.

*Ik ben een grote fan van Jamie Oliver. Ik had zelfs het genoegen om een recept van hemzelf te leren. Dat is uitgezonden in Het Nieuws. Geen slecht woord van mij dus over Jamie Oliver. Ook niet wanneer hij Amerika (Kosmos) onder handen neemt in zijn boek Jamie’s Amerika. Oliver doet wat je van hem mag verwachten, vooroordelen uit de wereld helpen. Iets verder kijken dan junkfood en bergen vlees op je bord. Jamie's Amerika opent de deuren van een Amerikaanse wereldkeuken. Heel interessant. In zijn boek De basis van het koken zegt Jamie Oliver: “Ik wil met een minimale moeite een maximum aan smaak op tafel zetten”. Raar maar waar, bij recepten van Oliver verdwijnt alle faalangst. Oliver is een verhaal, een avontuur, en daar wil je graag bij zijn.

* Nog zo'n klepper, Gordon Ramsay. Hij heeft drie bestsellers in de boekenwinkel liggen van uitgeverij Kosmos: Wereldgerechten (29,95), Gezond met Ramsay (29,95) en vooral Fastfood (29,95) waarin hij gerechten presenteert die snel te maken zijn en toch gezond zijn. Ramsay laat je hersenen werken.
En samen met zijn ondertussen ex-rechterhand Marc Sergeant heeft Ramsay zich op de kroegen en eetcafés gestort. Het boek Pub Food (Tirion Culinair) is dan ook een boek voor iedereen. Lamslapjes met rodebessensaus, schaap met peterseliekappertjessaus, gestoofd konijn met perencider, mosselen met spek en cider. Ongewoon hé. Bloedworstsalade met gepocheerd ei. Zouden we in Engeland zijn?

*Ik had al eens het genoegen zalig te eten in het sterrenrestaurant Lijsterbes in Berlare. Topchef Geert Van Der Bruggen heeft mij voor eeuwig en drie dagen verleid. Mensen toch, onmenselijk lekker. Van Der Bruggen is zo vriendelijk om zijn kennis te delen met mensen die alleen maar kunnen eten. In Lekker van bij ons (Standaard Uitgeverij/Vitaya) presenteert hij  80 recepten voor de thuiskok. Hij maakt van echte klassiekers hip geur- en reukvuurwerk.

*Viki Geunes van 't Zilte -2 sterren Michelin, 18/20 Gault Millau- is topkwaliteit natuurlijk. Zijn kookboek Just Cooking (Lannoo) is een kunstfototentoonstelling. Mensen toch. Niet normaal. 20/20 in elk geval voor de foto's van Bart Van Leuven, lekkere teksten van Willem Asaert. In het boek staan ook teksten van klanten, o.m. van politicus Siegfried Bracke. Klant Vincent Peeters vat 't Zilte goed samen: "Als Bourgondiërs waren wij eraan gewend dat ons bord eruitzag als een overdadig en overladen schilderij van Rubens. In 't Zilte krijgen we Picasso of Klee".

27 september 2010