Gezond en goedkoop koken

02/08/2010 - 13:50

Verwacht u volk? Potje gezond en toch goedkoop? Enkele boeken die op uw calorieën én uw centen letten.

* Gezonde eenpansgerechten (Reader's Digest, 19,90) lijkt wel gemaakt voor onhandige mannen. Met zo'n boek moeten mannen, en vrouwen die niet graag koken, niet te veel pannen in de gaten te houden. Die boeken van Reader's Digest mogen dan origineel wereldwijd jatwerk zijn, het is wel goed gedaan. De samenstellers hebben voor vele klassieke gerechten caloriearmere variaties bedacht. De Coq au vin avec légumes is een variatie op het Franse recept kip in rodewijnsaus. In het recept van RD zit minder vet en meer groente. Het boek gaat heel internationaal, altijd interessant om te variëren.

* Mensen letten op hun centen. Een beetje informatie kan dus geen kwaad. Budgetkoken Lekker gezond & goedkoop koken onder 2,50 € (Standaarduitgeverij, 9,95) is interessant. Eenvoudige, lekkere gerechten met overal verkrijgbare ingrediënten. De prijs is berekend op een bereiding voor 4 personen. Zo kan je dus voor minder dan 2,50 € Vlaams stoofvlees bereiden. Klaar met wat aardappelpuree. Of Wok met kip, appel en gele paprika.

* Door bewust eten te kiezen kan je de CO2-uitstoot natuurlijk ook verminderen. Vers natuurlijk! seizoensgebonden & duurzaam koken (De Praktische School/Standaard Uitgeverij, 12,50) is een verrekt handig boek om tenminste toch eens te proberen verstandiger eten te kopen, van vers en van dichtbij bijvoorbeeld. Dat is dan ook het uitgangspunt van dit algemeen kookboek. Achterin staan tabellen om uit te pluizen wat je best wanneer kan kopen, al zullen de prijzen in de winkel al veel duidelijk maken natuurlijk.

* In deze bijdrage past ook Koken met de seizoenen Eenvoudige recepten met biologische seizoensproducten (Veltman Uitgevers 18,95) van Ross Dobson uit Sydney. Ook dit boek loopt gewoon de seizoenen af. Hoe je nu anders kookt met biologische producten maakt het boek mij niet duidelijk.

* 100 x groente (Davidsfonds, 17,50) van Hilde Demurie is een fris, modern kookboek dat groenten de aandacht geeft die ze verdienen. Dit boek vertelt iets meer dan groenten in water zwieren en wachten. De ondertitel is fijn gevonden: G ezonde R azendsnelle O verheerlijke E eenvoudige N atuurlijke TE gekke bereidingen.

* Iets forser en met betere foto's is geweldigegroente van Annie Bell (Becht, 19,90). Dit gaat van een kleurige Venkel-wortelsalade met radijs en olijven tot Carpaccio van champignon of Aardappelsalade met roquefort en walnoten. Niet allemaal schokkende zaken maar de presentatie is soms echt fris van de lever. Al krijg ik nooit van mijn leven een Taart met dopertwjes, feta en basilicum door mijn keelgat. Een nuttig boek voor mensen die echt eens iets anders willen serveren of minstens op een andere manier.

* En nog ideeën nodig? De creatieve kookbijbel 720 pagina's kookplezier (Standaard Uitgeverij, 22,50) van Veronique & Michel De Meyer is de moeite om in huis te halen. Heel veel frisse en originele én klassieke recepten voor aperitiefhapjes, soepen, voorgerechten en lunches, slaatjes, vis, schaal- en schelpdieren, vlees, wild en gevogelte, bijgerechten en desserts. En het is ook nog eens mooi boek ook.

28 juli 2010