De digitale wereld

31/05/2010 - 11:29

Getverdemme, 't gaat snel hé in de digitale wereld. Even bijbenen. Van Gompel probeert het ook. Een paar boeken uit die digitale wereld. Raar hé, dat ze daar boeken van papier voor nodig hebben.

Voor de computerleken onder ons is er de duidelijke Basisgids Studio Visual Steps Google Leren werken met gratis programma's van Google. En dat zijn er een pak: maps, earth, talk, documenten, vertalen, youtube, Picasa. Of hoe simpel het uitgelegd kan worden. Nu nog even doen.

Pascal Vyncke, ja, de ijverige kerel van het bijzonder populaire SeniorenNet, fotografeert al jaren als hobby. Hij heeft al bewezen hoe hij iets eenvoudig moet uitleggen, dus moest er een boek komen over fotograferen. Digitaal fotograferen na 50 Het complete basisboek (Lannoo, 29,95) legt het allemaal uit. Van een fototoestel kopen, foto's maken met je gsm, foto's op je computer zetten, bewerken en afdrukken, wat doen als er problemen zijn? Het knappe aan Vyncke is dat hij zich niet te goed voelt om het echt helemaal uit te leggen. Zonder neerbuigend te doen. Met respect voor mensen die niet weten. Prachtig toch.

Eens je kan fotograferen en de foto's op een computer kan zwieren, werk je misschien wel met Picasa. Dat is een gratis programma voor fotobewerking. In het boek Basisgids Digitale fotobewerking met Picasa Uw digitale foto's bewerken en beheren (22,95) van Studio Visual Steps wordt het allemaal uitgelegd. Met een oefenprogramma krijg je 't helemaal onder de knie, stap voor stap. Snel iets opzoeken kan ook.

Nog van Studo Visual Steps is de Basisgids Vertel uw verhaal met foto's en tekst. Alles wat u nodig heeft voor het maken van een professioneel afgedrukt album. Met inspirerende schrijfideeën en stappenplannen voor bijzondere albums. Downloaden, installeren, albumafdrukken bestellen, foto's overzetten, foto's en dia's scannen. Opnieuw alles stap voor stap.

En als het in de digitale wereld allemaal wat te veel wordt helpt misschien dit boek van Aimee Baldrigdge: Organiseer uw digitale leven Hoe u in een digitale wereld foto's, muziek, video's, persoonlijke documenten en e-mails beheert, organiseert en archiveert. (National Geographic, 14,95). Tsja, soms gewoon nadenken helpt ook.
Pagina 162 staat regelrechte prietpraat in het hoofdstuk Uw boekenkast digitaliseren. De oplossing? "U kunt er dus voor kiezen om vanaf nu geen papieren boeken meer te kopen, maar een digitaal boek of e-book". Nog zo'n grap en het gaat sneeuwen.