Brecht Evens wint eerste Willy Vandersteenprijs

27/05/2010 - 09:12

De jonge Vlaamse stripmaker Brecht Evens (°1986) wint met zijn album ‘Ergens waar je niet wil zijn’ de allereerste Willy Vandersteenprijs, de nieuwe Vlaams-Nederlandse albumprijs. De prijs is in het leven geroepen door het Vlaams-Nederlands huis deBuren in Brussel, Stripdagen Haarlem en Strip Turnhout. De prijs wordt voortaan afwisselend uitgereikt op de stripfestivals van Haarlem en Turnhout. De Willy Vandersteenprijs bekroont het beste oorspronkelijk Nederlandstalige album van de voorbije twee jaar. Er is 5.000 euro aan verbonden. Van het winnende album wordt een tentoonstelling gemaakt die in Vlaanderen en in Nederland te zien zal zijn.

Uit het juryrapport:

“Met ‘Ergens waar je niet wil zijn’ bekroont de jury een striproman waarin de jonge stripmaker Brecht Evens zijn grafisch talent en zijn verteltechnische kwaliteiten op een organische manier laat versmelten tot één overrompelend geheel. ‘Ergens waar je niet wil zijn’ is een boek dat op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden voor het medium strip. Evens laat beproefde technieken als het gebruik van kaders en tekstballonnen achter zich, en werkt zijn tekeningen uit zonder (contour)lijnen. Zijn bijzonder dynamische manier van tekenen draait volledig op het al schilderend op de pagina plaatsen van verschillende kleurschakeringen. Een album lang laat hij decor en personages een subtiel spel met elkaar spelen, waarbij sobere en drukke pagina’s mekaar in een zeer variabele maar desondanks erg consistente beeldcompositie afwisselen.

Toch staat deze zoektocht naar grafische vernieuwing, de drang om te experimenteren met alternatieve technieken, nergens de leesbaarheid in de weg. ‘Ergens waar je niet wil zijn’ is bijzonder goed verteld en kan bogen op erg sterke dialogen. De tekst heeft maturiteit, en spitst de aandacht toe op de zoektocht van de belangrijkste personages naar een beter leven. Met deze tot in de kleinste details verzorgde striproman bekroont de jury een boek dat niet in een vakje te steken valt en elke opdeling in genres overstijgt. Dat het album ondertussen al de weg naar prestigieuze buitenlandse uitgevers gevonden heeft, is volgens de jury geen toeval. Het is slechts een bewijs van de klasse en de internationale potentie die Evens in dit boek ten toon spreidt.”

Bij de opening van Stripdagen Haarlem ontvangt Evens de prijs uit handen van Leen Vandersteen, de dochter van de tekenaar. De Vlaams-Nederlandse jury voor de nieuwe prijs bestond uit Leen Vandersteen (niet-stemgerechtigd juryvoorzitter), Ineke Horst (uitbaatster stripwinkel Sjors Dordrecht), Noël Slangen (communicatiespecialist, stripliefhebber), Jan Smet (stichter Bronzen Adhemar, Stripgids en stripfestival Turnhout), Frank Van Leemput (advocaat, stripliefhebber) en Hein Van Putten (art director De Volkskrant, stripliefhebber).

Het boek ‘Ergens waar je niet wil zijn’ (uitgeverij Oogachtend, 2009), is uit een 300-tal titels geselecteerd. De strip is aan een internationale carrière begonnen. De Franse editie verscheen bij Actes Sud en komt uit bij de Engelstalige uitgave bij Drawn&Quarterly, de prestigieuze Amerikaans-Canadese graphic novel-uitgever, waar ook Chris Ware, Daniel Clowes en Charles Burns hun werk uitgeven.

19 mei 2010