Boeiende fotoboeken

07/04/2010 - 15:20

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een goede foto is een boek. Patrick Van Gompel flappert weer door boeiende fotoboeken over oorlog, natuur, en, natuurlijk, mensen.

* Steden in oorlog Brussel 1940 - 1944 (Meulenhoff/Manteau 24,95) van Chantal Kesteloot is een zeer merkwaardig boek. Van de oorlog kennen we vooral zwart-witbeelden van het front, van bombardementen, van gewonden. Dit boek toont eerder het dagelijkse leven tijdens de oorlog in Brussel en vooral, het leven dat de Duitsers er alledaags willen laten uitzien. Sterk, beresterk die documenten uit talloze archieven.

* Philip Plisson fotografeert al 25 jaar en zijn grote passie is De Zee (Lannoo). Ik weet niet welke superlatieven ik moet bovenhalen om die foto's te beschrijven. Je kan hem een marineschilder noemen. Je hoort de schilderijen van Turner. Je ruikt de kleuren van het water, de schepen, de kuststeden. De eenzaamheid van een kapitein, een vissersbootje, een vogel. Echt ongelooflijk.

* Reclamemaker Werner Van Reck heeft in Stadsmussen Mensen van Antwerpen (Lannoo) gefotografeerd. Niet zomaar mensen, onbekende mensen met een groot of klein verhaal, bekende mensen met een speciaal verhaal. Soms zijn de foto's zo simpel en sober dat ze heel veel boodschap hebben. Zoals de foto's van Ronny Wellens als wijkagent en dezelfde Ronny Wellens als voorzitter van de Antwerp City Harley Bikers. Fraai hoor. Dit is een boek van kleurrijk Antwerpen voor veelzijdig Antwerpen. Oef, eindelijk nog eens een boek met zichtbaar gelukkige Antwerpenaren die eens een keer niét zagen. Een boek dat je nooit uitgekeken krijgt omdat je maar af en toe eens wilt loeren. Een warm en mooi boek.

* Een heel mooie uitspraak om te onhtouden van fotograaf Bert Nienhuis: "Iemand die praat, daar heb je op een foto niets aan". Klopt natuurlijk. Nienhuis maakte heel veel interviewfoto's voor Vrij Nederland. in het boek Foto Bert Nienhuis (Atlas) defileert vooral bekend Nederland (en ook Claus, Kamagurka, Kristien Hemmerechts). Knap werk.

* Een sober maar heel leerrijk boek is Nederlandse landschappen fotograferen (Tirion Natuur) van Ruben Smit. Die publiceert geregeld in Grasduinen, Nationale Geographic, Outdoor Photografher en Natuurfoto. De Nederlandse natuur is zijn biotoop en dat bewijst hij ook met schitterende foto's -met spiegelreflexcamera's- in dit lesboek. Dit boek is heel mooi vormgegeven en perfect gedrukt. Heel interessant zijn Smits raadgevingen ivm verschil in perspectief met korte en lange lenzen en werken met invulflitslicht.

* Die rakkers van Nationaal Geographic kunnen met hun onuitputtelijk archief naturlijk boeken blijven samenstellen. Water lucht vuur aarde (National Geographic) is een prachtig verzamelboek, de natuur en de mens in heel de wereld in allerlei gedaanten. Topfotografie gewoon.

* Brussel, 19 dorpen en 150 nationaliteiten. Brussel vermoeit, Brussel verbaast, Brussel is verbazingwekkend mooi, Brussel heeft een slechte reputatie, Brussel kan schitteren. 365 x  Bruxelles / Brussel / Brussels (Racine, Lannoo) laat de Belgische hoofdstad zien zoals ze elke dag is. Of zou mogen zijn. Meestal brave poëtische foto's waarvan niet altijd duidelijk is waar ze genomen zijn, en dat irriteert me. De teksten zijn soms ook te raadselachtig, alsof de lezer bijna elke keer een krasspel moet spelen. De foto's zijn bijna allemaal stills, met wat actiefoto's van rellen bijvoorbeeld had het boek wat aan realisme kunnen winnen.

7 april 2010