Berlijn

04/08/2010 - 17:32

Je denkt de geschiedenis wel te kennen maar toch kan Berlijn geweldig verrassen. Zo stralend, zo rijk, zo hedendaags. Zo stil die kunsthoofdstad en zoveel meer. Weekendje Berlijn? Goed kiezen want er is veel te beleven. Boeken genoeg.

* 100 % Berlijn Met uitneembare plattegrond Bezienswaardigheden + Musea + Restaurants + Winkels + Uitgaan + Hotels + Plattegronden. Ontdek de stad in 6 wandelingen. (Mo’media) is een snelsnel introductie voor mensen die niet al te lang willen stilstaan bij de onwaarschijnlijke geschiedenis van de stad. Beter dit dan helemaal niets op zak, zeg ik.

*Het Marco Polo boek Berlijn Met stadsplattegrond Reizen met Insider Tips (Van Reemst Uitgeverij, 7,90) heeft al iets meer structuur. Beschouw het als een praktische handleiding om rond te lopen. Om de “10 om te zien” niet te missen.

*Wie echt iets over Berlijn wil weten kan onder meer terecht in Berlijn om en rond de muur Een tijdloze stadsgids (Davidsfonds) van Robert Declerck en Margit Sarbogardi. Een zéér goed boek met bevattelijke hoofdstukken over hoe het was en hoe het nu is.  Echt heel zorgvuldig gemaakt. Met o.m. een schematische voorstelling hoe de Muur en de grensstrook er precies uitzagen. Echt schitterend gedaan, zeer verzorgd fotowerk.

*Voor de kunstliefhebbers onder ons is er Wonen tussen de anderen Een portret van kunststad Berlijn (Athenaeum-Polak & Van Gennep, 21,95) van Jurriaan Benschop. Het is een zeer ernstig essay over Berlijn als kunsthoofdstad. De auteur probeert een antwoord te vinden op de vraag hoe dat kan in een stad,  60 jaar nadat de cultuur door de nazi’s is uitgeroeid.

*En in deze bijdrage mag ook Grenzeloos Reis langs het IJzeren Gordijn (Lannoo) van Peter Jacobs & Erwin De Decker en fotograaf Wouter Rawoens niet ontbreken. Het zeer interessante boek is bij wijze van spreken uitgegroeid van een souvenirfoto tot een hedendaags historisch document.  Het is moeilijk met dit boek: thuis lezend reizen of toch maar vertrekken met het boek als gids. En fotograaf Rawoens is goed, dat weten we al langer.

3 augustus 2010