De Franse Keuken

19/02/2010 - 21:51

Neemt u het hem niet kwalijk maar voor Patrick Van Gompel is de Franse keuken niet te overtreffen. Voor gelijkgestemden stelt hij enkele boeken voor over eten in Frankijk. Anderen mogen dit ongetwijfeld ook lezen.

* Ik kan dit hoofdstukje niet anders beginnen dan met een kolossaal, bijna alleszeggend kookboek. Cuisine 1000 klassiekers uit de Franse keuken (Lannoo, 49,95, goedkoper dan 1 keer fatsoenlijk gaan eten) van Françoise Bernard. Het is eigenlijk simpel: verzin een Frans gerecht en zoek het op, het staat er in. Zelfs de Tripes à la niçoise staan er in. Met gebleekte darmen weliswaar. Nee, ernstig. Frans gerecht mag je ruim nemen, zeker de Belgen. Een kookboek kan niet uitvoeriger zijn, denk ik, tenzij het Larousse heet. Ik moet weer dringend naar Frankrijk.

* Met de immer voortreffelijke De Groene Gids***Parijs (Lannoo, 19,95) heb ik daar onlangs nog nieuwe wijken verkend, zoals het poepsjieke Sèvres-Babylone. Geweldig. Parijs blijft verbazen, ook op culinair gebied. In Parijs Van chèvre chaud tot couscous merguez Acht Parijse wijken en hun keukens (Tirions Culinair) geeft chefkok Danyel Couet een overzicht per soort eten of per wijk: de Afrikaanse, de Arabische, de Joodse, Bistrogerechten, Markten en eetstalletjes, de Griekse, de Indiase, de Aziatische. Een wat kunstmatige indeling natuurlijk want in Parijs kan je bijna overal ongeveer alles eten. Mais bon, c'est surtout un livre pour les amants de Paris.

* Natuurlijk kan je in Frankrijk niet rondlopen zonder het boek Als kok in Frankrijk Literaire recepten Culinaire verhalen (Meulenhoff/Manteau) van Bart Van Loo. De Coq au vin is uitgevonden door Caesar, Alexandre Dumas was dol op kabeljauw, componist Rossini kreeg in Parijs en Tournedos en wat heeft Marcel Proust te maken met het beroemdste gebakje uit de wereldliteratuur? Van Loo dist naast onwaarschijnlijke, ongelooflijke verhalen ook nog een hele reeks zeer geloofwaardige recepten op. Een heerlijk boek, om het zo maar eens te zeggen.

* Jane Webster verkocht in Melbourne haar huis en ze begon met haar man, en vier kinderen, een kookschool in Frankrijk. Dat is een heel verhaal en het staat ook in het boek A table De culinaire joie de vivre van Normandië (Tririon Culinair). In het boek vooral klassieke Franse recepten, weinig verrassingen en opvallend weinig visrecepten, een beetje vreemd met zo'n titel. Het kookboek is ook meer een boek om kennis te maken met Frankrijk dan met Normandië. Anders leg je het spel petanque niet uit. Enfin, dingen die we toch allemaal zo stilaan wel kennen.Eerder een boeiend boek voor Australiërs en Nieuw-Zeelanders die voor het eerst naar Frankrijk vliegen.

20 februari 2010

Reageren? Heel graag, laat komen.