Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

 

Klik op een van onderstaande categoriën en neem een kijkje of jouw vraag in de lijst voorkomt. Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag dan via Facebook, Twitter of via het contactformulier.


Actuele vragen

Waarom wordt seizoen 5 van 'House M.D.' niet uitgezonden?

VTM beschikt niet meer over de uitzendrechten van seizoen 5 van 'House M.D.'. Dat is de reden waarom na seizoen 4 meteen werd overgegaan naar seizoen 6.

Waarom wordt er gepest in 'Familie'? Kan deze verhaallijn niet ophouden?

VTM wil in 'Familie' naast de romantische, spannende en komische verhaallijnen ook relevante en maatschappelijke thema’s aansnijden. Pesten maakt -spijtig genoeg- deel uit van wat er leeft in Vlaanderen en we willen dit gevoelige thema niet uit de weg gaan. We hopen dan ook dat de verhaallijnen deze gevoelige thema’s meer bespreekbaar maken en een aanleiding vormen om er extra bij stil te staan. Heb je nood om te praten, blijf dan niet met je gevoelens zitten. Het kan ook anoniem via Tele-Onthaal of op het nummer 106. Jongeren kunnen surfen naar Awel of bellen naar 102.

Waarom worden er afleveringen van Spoed overgeslagen?

Omwille van het vroege uitzenduur hebben we beslist om de afleveringen waarin scènes voorkomen die niet voor kinderen geschikt zijn, te schrappen. De afleveringen die niet uitgezonden worden, kunnen gratis opgevraagd worden via iWatch.be.

Kan ik VTM via Yelo bekijken?

Yelo is een tv- platform van Telenet. Je kan ermee via je pc of tablet kijken naar een aantal tvkanalen en er je digicorder mee programmeren. Je kan die opnames nog niet bekijken op pc of tablet. Dat kan voorlopig enkel op de tv waaraan je digicorder is aangesloten. Op dit moment zijn de Vmma-zenders niet beschikbaar via dit platform.

Waarom zie ik soms zwarte balken naast televisieprogramma's bij VTM?

VTM zendt heel uitzonderlijk nog een 4:3 programma uit. Het gaat dan om oude programma's die destijds in het 4:3 formaat gemaakt zijn. Ze zijn niet in het moderne 16:9 formaat te verkrijgen. Alle kijkers die afstemmen op VTM HD kijken per definitie op een 16:9 scherm: HD bestaat immers alleen maar in 16:9. Als VTM een oud 4:3 programma programmeert, moet er iets gebeuren om dat 4:3 signaal aan te passen naar 16:9. Er zijn een drietal opties die elk hun voor- en nadelen hebben. Je kan ten eerste het 4:3 beeld horizontaal uitrekken zodat het de volledige breedte van het 16:9 scherm inneemt. Voordeel: een mooi gevuld beeld. Nadeel: alles in beeld is uitgerekt waardoor gezichten en voorwerpen 'te plat' lijken. Een tweede optie is om bovenaan en onderaan van het 4:3 beeld 'een stukje af te knippen'. Op die manier ontstaat ook een beeld met een 16:9 verhouding dat we dan netjes schermvullend kunnen tonen op een 16:9 scherm. Maar het nadeel is dan weer dat we bovenaan en onderaan een stuk wegknippen waardoor er wel eens belangrijke info zou kunnen wegvallen. De derde optie is diegene die we bij VTM gekozen hebben: we laten het 4:3 beeld gewoon wat het is en zetten dat centraal op het 16:9 beeld. Het gevolg is wel dat er links en rechts een zwarte balk in beeld verschijnt. Het 4:3 beeld is immers 'te smal' voor echt 16:9 scherm. Het grote voordeel is dat we op die manier het 4:3 beeld in originele vorm kunnen tonen, zonder enige vervorming en zonder stukken weg te knippen. Daarmee betuigen we ook alle respect aan de mensen die deze beelden destijds hebben gemaakt. VTM doet er alles aan om zo weinig mogelijk 4:3 programma's in z'n schema op te nemen maar helaas is dat soms onvermijdelijk. In dat geval zijn er dus links en rechts zwarte balkjes.

Programma's

Kan ik een opname bijwonen?

Als je een opname van een van onze programma's wil bijwonen, kan je surfen naar VTM Tickets. Als er plaatsen vrij zijn, vind je ze daar.

Kan ik deelnemen aan een programma?

Als er kandidaten worden gezocht, vind je alle informatie terug op de programmasite. Via deze link vind je een lijst met alle actuele programma's terug. Daar kan je klikken op het programma van je keuze. Van populaire oproepen vind je ook een link terug op onze homepage.

Kan ik een kopie van een opname verkrijgen?

Via iWatch of iWatch.be kan je heel wat series en programma’s herbekijken. We kunnen jammer genoeg geen kopies van onze programma’s op aanvraag maken.

Wanneer krijg ik te horen of ik al dan niet geselecteerd ben voor een programma?

Dit hangt af van programma tot programma. Er zijn verschillende productiehuizen die voor onze zenders programma’s maken en elk productie hanteert een andere werkwijzen. Bij selectie is het uiteraard de bedoeling dat je tijdig wordt verwittigd.

Ik zou graag willen weten welke muziek er in een programma gebruikt wordt.

Stel je vraag via ons contactformulier en vermeld er de zender en het uur van uitzending bij. We kunnen je nog sneller helpen wanneer je de programmatitel in je bericht vermeldt. We doen het mogelijke om een antwoord te vinden op je vraag.

Ik wil reageren op iets wat ik in een programma heb gezien. Waar kan ik dit doen?

Je kan reageren via ons contactformulier. Heb je een mening over een programma, dan kan je die natuurlijk ook altijd geven via de facebookpagina van het programma of via die van VTM.

Waar kan ik het programmaschema van VTM vinden?

Via deze link vind je onze programmagids. Mogelijke last-minute wijzigingen of aanpassingen aan starturen of uitzenddagen worden meegedeeld via de krant, vtmtext, de online tv-gids en indien mogelijk het tv-scherm. Enkel de weekbladen kunnen deze wijzigingen vaak niet meer opnemen in hun tv-gids.

Ik heb een programma gemist. Hoe kan ik het herbekijken?

Via iWatch of iWatch.be kan je heel wat series en programma’s herbekijken. Sommige programma's worden ook heruitgezonden op een ander tijdstip in de week.

Ik heb een idee voor een programma. Waar kan ik dit insturen? Bij wie kan ik hiermee terecht?

Bezorg ons je programmavoorstel via het contactformulier. Onze programmadirectie bekijkt en bespreekt op geregelde tijdstippen alle inkomende suggesties en neemt contact op bij mogelijkheden.

Ik wil graag figureren in een serie. Waar kan ik mij aanmelden?

Er wordt heel vaak beroep gedaan op figuranten allerlei – vaak lanceren de productiehuizen, die series/programma’s maken, zelf een oproep. Die wordt meestal op onze site zelf geplaatst. Je kan je ook altijd inschrijven op deze site. VTM werkt vaak samen met InThePicture. Je kan je ook op hun site inschrijven.

Wie is de kledingsponsor van een programma?

Als er een kledingsponsor van een programma of gezicht is, vind je die meestal terug in de eindgeneriek van het programma.

Waarvoor staat de vermelding 'PP' onderaan het scherm bij programma's?

PP staat voor Product Placement of 'productplaatsing'. Het wordt gebruikt om aan te kondigen wanneer er in een bepaalde serie een bestaand commercieel product gebruikt wordt.

Het Nieuws

Ik heb een reportage in 'Het Nieuws' gezien en wil graag een kopie.

Een kopie van een nieuwsitem kan je aanvragen via dit e-mailadres. Als je enkel een reportage wilt herbekijken, dan kan dit in de mate van het mogelijke kosteloos via iWatch en iWatch.be of via de pagina's van Het Nieuws.

Waarom loopt de 888-ondertiteling tijdens 'Het Nieuws' niet altijd synchroon?

Verschillende delen van de uitzending zijn volledig LIVE, met andere woorden, de mensen die de ondertiteling uitsturen, hebben hier geen tekst van en moeten tijdens de uitzending snel en samengevat zoveel mogelijk tekst proberen weer te geven, zodat de kijker thuis toch kan volgen waarover het gaat. Vermits beide handelingen volledig live gebeuren, is het dus logisch dat op dat moment de ondertiteling niet synchroon verloopt.

Ik heb een uitzending van 'Het Nieuws' gemist. Kan ik het ergens herbekijken?

Als je een uitzending van 'Het Nieuws' wilt herbekijken, dan kan dit kosteloos via iWatch en iWatch.be. Ook op de site van 'Het Nieuws' vind je alle reportages terug.

Ik wil 'Het Nieuws' contacteren. Waar kan ik mijn bericht achter laten?

Je kan 'Het Nieuws' contacteren via e-mail, sms/mms of telefoon. Stuur een e-mail met je bericht naar 4040@vtm.be of verstuur je bericht via sms/mms naar het nummer 4040 (€0,50/bericht). Telefonisch kan je het bericht achterlaten op het nummer 0900 0 4040 (€0,50/min).

Het Nieuws op iPad

VTM lanceerde als eerste in België een video-applicatie voor de iPad van Apple met daarin alle reportages van 'Het Nieuws', vaak nog voor ze op antenne verschijnen. Met de gratis applicatie krijg je een uitgebreide reeks reportages geserveerd, met continue updates, waardoor mensen op elk moment van de dag geïnformeerd blijven over het nieuws. Ook voor wie een nieuwsitem van enkele dagen geleden wil herbekijken, komt deze applicatie van pas. Gebruikers van de iPad-applicatie van 'Het Nieuws' kunnen 2 weken terug in het archief gaan. Je vindt de iPad-applicatie van 'Het Nieuws' via de App Store.

Technische vragen

Ik kan een video op de VTM-website niet bekijken.

Om video's te bekijken heb je een goede internetverbinding nodig; dat is zo omdat we onze filmpjes graag groot en in hoge kwaliteit aan jullie voorstellen. Gelukkig zijn de meeste ADSL- of kabelverbindingen tegenwoordig zeker snel genoeg om ten volle te kunnen genieten van de vtm-site. Komen de video's toch in schokken toe of laden ze erg traag, probeer dan eens op een andere verbinding te kijken. Misschien surf je draadloos maar sta je met je toestel iets te ver van het netwerkpunt?
Extra software heb je normaal niet nodig om onze video's te bekijken: een recente browser is meestal voldoende. Een browser is het programma dat je gebruikt om op het internet te surfen. Bekende browsers zijn Google Chrome, Firefox of Internet Explorer. Onze videospeler is zo gemaakt dat hij met de meest voorkomende technologieën overweg kan: Silverlight, Flash én HTML5. Twijfel je eraan of je browser één van deze technologieën ondersteunt? Je kan de Silverlight-speler downloaden via deze link of de Flash-player via deze website.
Kan je nog altijd geen filmpjes bekijken? Check dan even of er een ad-blocker actief is. Dat is een stukje software dat zorgt dat er geen advertenties te zien zijn op de websites die je bezoekt. Omdat er voor of na onze filmpjes vaak een korte reclamespot plakt, blokkeert zo'n software vaak ook de eigenlijke video. Probeer de adblocker uit te schakelen in je browser.

Ik zie zwarte balken op mijn teeveescherm, ook bij recente films.

Het beeld van VTM heeft een 16:9 breedte/hoogte verhouding. Vroeger was die verhouding 4:3 of minder breed, dat zie je nog altijd bij oude programma's. Bij film gebruikt men ook altijd breedbeeld maar niet altijd 16:9. Vele films worden gemaakt in een 21:9 beeldverhouding. Dus het scherm in de bioscoop is nog veel 'breder' t.o.v. de hoogte dan bij een TV.
Dat betekent dat wij zo'n 21:9 film op een 16:9 tv-scherm niet zonder problemen kunnen tonen. (Ons scherm is immers 'te hoog'). We kunnen 2 opties hanteren:
- ofwel zetten we het filmbeeld zodanig groot dat het de hele hoogte van het TV-scherm inneemt. Gevolg is dan wel dat het linkse en rechtse stuk van het filmbeeld links en rechts naast het TV-scherm vallen. Die stukken van de film kan je dan niet zien.
- andere optie is om het filmbeeld zodanig te verkleinen dat de breedte van het filmbeeld netjes past op de breedte van het TV-scherm. Gevolg is dan dat het filmbeeld dan qua hoogte te klein is geworden om het volledig TV-scherm te vullen. Gevolg: je ziet boven en onder op de TV een zwarte balk...
Wij kiezen ervoor om optie 2 te gebruiken. Dat geeft ons immers de garantie dat de kijker geen stukken van het originele filmbeeld hoeft te missen. Want we snijden dan links en rechts niets weg. Enig nadeel is dat er dan boven en onder zwarte balkjes ontstaan. Maar liever dat dan stukken beeld weggooien.
We weten dat dit niet de ideale wereld is maar er is nu eenmaal een verschil tussen film en TV. Daar kunnen wij als TV-station niets aan doen. We proberen alleen een keuze te maken die het minste nadelen heeft voor onze kijkers.

Ik wil graag een storing melden.

Storingen kunnen steeds gemeld worden via ons contactformulier.

Hoe staat het met VTM en DVB-T?

DVB-T is digitale televisie via landzenders. Op je televisie staat dan een klein kastje met een sprietantenne voor de ontvangst van veel zenders. DVB-T zorgt overal voor een perfecte beeldkwaliteit en ontvangst, dus ook op de camping of in een boot. Er zijn op dit ogenblik geen concrete plannen om VTM via DVB-T te verspreiden. Mocht er ooit een initiatief ontstaan waarbij er een zenderpakket wordt aangeboden via DVB-T, zal VTM dit uiteraard van nabij opvolgen.

Waar vind ik VTM op de kabel?

Dat hangt af van de regio waarin je woont. Je gaat best eerst na (bv. via je factuur) wie bij jou TV via de kabel aanbiedt. Op de website van je leverancier kan je altijd opvragen op welke frequentie VTM in jouw regio op de kabel zit. In Vlaanderen is Telenet de grootste kabelleverancier.

Waar vind ik VTM op Telenet Digitale Televisie?

VTM wordt via Telenet digitaal 2x verspreid: in standaard kwaliteit en in High Definition (HD). Kies indien mogelijk voor de HD-versie maar je moet hier wel een geschikte Telenet-ontvanger (HD Digicorder of HD Digibox) en TV-toestel (HD of HD Ready flatscreen) voor hebben. Bovendien moet je TV-toestel ook via een HDMI-kabel aangesloten zijn op je Telenet ontvanger. In HD kan je VTM in Vlaanderen altijd op zendernummer 1 vinden. In het Brusselse is dat nummer 100. VTM in standaardkwaliteit vind je in Vlaanderen op zendernummer 98 en in Brussel op nummer 198. Let op: je kan bij Telenet zelf de zendernummering aanpassen naar wens! Raadpleeg je Telenet handleiding.

Waar vind ik VTM op BelgacomTV?

VTM wordt via BelgacomTV 2x verspreid: in standaard kwaliteit en in High Definition (HD). Kies indien mogelijk voor de HD-versie maar je moet hier wel een geschikte BelgacomTV-ontvanger en TV-toestel (HD of HD Ready flatscreen) voor hebben. Bovendien moet je TV-toestel ook via een HDMI-kabel aangesloten zijn op je BelgacomTV ontvanger. In HD kan je VTM in Vlaanderen en Brussel altijd op zendernummer 32 vinden. VTM in standaardkwaliteit vind je in Vlaanderen op zendernummer 3 en in Brussel op nummer 52. Let op: je kan bij BelgacomTV zelf de zendernummering aanpassen naar wens! Raadpleeg je BelgacomTV handleiding.

Wie is mijn kabelmaatschappij?

Dat hangt af van de regio waarin je woont. Je gaat best na (bv. via je factuur) wie bij jou TV via de kabel aanbiedt.

Kan ik VTM in het buitenland bekijken?

VTM is in principe niet in het buitenland te bekijken. Dit heeft te maken met de rechten die vtm aankoopt om internationale programma’s uit te zenden. Deze rechten gelden alleen voor België. Sommige programma’s of fragmenten kunnen via de website van VTM of via iWatch.be in het buitenland bekeken worden.

Reclame bij VTM

Waarom is er reclame bij vtm?

Er zijn twee soorten televisiestations in ons land: de openbare omroepen en de commerciële omroepen. De openbare omroepen, zoals bijvoorbeeld VRT, krijgen hun geld vooral van de Vlaamse overheid. Daarmee maken zij hun programma’s en zenden zij uit. Commerciële televisiestations worden niet ondersteund door de overheid, maar moeten hun geld uit de markt halen. De Vlaamse Media Maatschappij, met zenders VTM, 2BE, Vitaya, VTMKZOOM, anne en JIM, verkoopt dus reclameruimte op televisie en gebruikt die inkomsten om programma’s te maken en uit te zenden. Bedrijven op hun beurt gebruiken die reclameruimte om hun producten te promoten. Dat zijn de reclamespots die je elke dag kan zien op onze zenders. Voor alle duidelijkheid ... wat er in die reclameblokken wordt getoond en gepromoot, wordt niet door ons gemaakt. Je merkt het, zonder die reclame, hebben we geen inkomsten en kunnen we dus ook geen eigen programma’s maken en uitzenden. Wat het aantal reclamespots betreft, passen we strikt de wetgeving toe. We zenden maximum 12 minuten reclame per uur uit. Vaak is dit ook minder. Bijvoorbeeld op tijdstippen waarop er minder televisie gekeken wordt (in de zomer, tijdens de dag ...) zenden we minder minuten reclame per uur uit. Maar het is vooral rond onze best bekeken programma’s, zoals 'Mijn Restaurant' of 'Sterren op de Dansvloer', dat het meeste reclame staat. Dit juist omdat bedrijven op dat moment hun spot aan veel mensen willen laten zien.

Waarom staat de reclame op televisie soms luider?

Alle programma's (inclusief reclames en promo's) dienen sinds 9/01 te voldoen aan de nieuwe Europese norm R128 (meer info hierover op http://tech.ebu.ch/loudness). Elk programma dat wij sinds die datum uitzenden heeft een gemiddelde luidheid van 0 LU (Loudness Units) gemeten op een uniforme objectieve wijze, inclusief de reclames.

Het feit dat sommige spots echter (stilaan) gebruik maken van de mogelijkheid om dit gemiddelde te beïnvloeden door deels stiller en deels luider te moduleren binnen hun toegewezen tijd (meestal 30 seconden) is onvermijdelijk en voldoet aan de dynamiek-vereisten die een secundair gevolg zijn van deze norm. Het gemiddelde moet echter steeds voldoen aan de R128 norm (0LU of -23 LUFS) die daadwerkelijk door ons (zeer strikt) gemeten en opgevolgd wordt.

Ik heb een bepaalde reclamespot gezien en ben op zoek naar meer informatie

Voor meer informatie kan je een bericht achterlaten via ons contactformulier. Probeer zo duidelijk mogelijk te vermelden over welk spot of product het gaat, dan kunnen wij je snel verder helpen.

Ik wil graag adverteren bij VTM. Waar moet ik mij aanmelden?

Wie wil adverteren bij VTM kan terecht op de site van VMMTV. VMMTV is de naam van onze reclameregie, op de site vind je alle informatie en contactgegevens.

Vraag het VTM

Ik heb via sms vernomen dat ik heb gewonnen met een wedstrijd, maar heb nog steeds geen verdere details ontvangen

Als je een ticket hebt gewonnen voor de avant-première van een film, dan geldt het ontvangen sms'je met de bevestiging dat je gewonnen hebt als toegangsticket. Bij andere wedstrijden worden de winnaars persoonlijk gecontacteerd, tenzij anders vermeld in het wedstrijdreglement.

Waar kan ik een product kopen van een tv-programma (vb. 'Boer zkt Vrouw'-laarzen, Piet Huysentruyt-kruiden, een boek van 'Code 37'...)?

De producten specifiek gelinkt aan een programma staan meestal op onze website bij het programma zelf. Als je het niet vindt, kan je ons altijd bereiken via het contactformulier.

Kan VTM mijn evenement/kamp/klas/... sponsoren?

We kunnen helaas niet ingaan op sponsoraanvragen voor lokale activiteiten.

Kan ik promomateriaal te pakken krijgen van VTM?

Wij beschikken helaas niet over promomateriaal. Dit wordt gemaakt en enkel uitgedeeld bij onze activiteiten en evenementen op locatie. Zorg dat je er bij bent. Alle info omtrent VTM-evenementen vind je terug op onze website.

Kan ik een sponsoringsaanvraag indienen voor een evenement/activiteit?

Als je een aanvraag wil indienen, kan je een mailtje sturen via ons contactformulier.

Kan ik op bezoek komen bij VTM? Worden er rondleidingen georganiseerd?

Helaas worden er geen rondleidingen georganiseerd bij vtm. Wil je de opname van een vtm-programma eens in levende lijve meemaken? Dan nodigen we je graag uit in onze televisiestudio's waar je onze cameraploeg, geluidsmensen, bekende gezichten ... in actie kan zien. Klik op deze link en reserveer je plaats.

Ik heb een vraag voor VTMKZOOM.

Klik hier en bezoek de VTMKZOOM-website.

Ik heb een juridische vraag voor VTM.

Je kan contact opnemen met vtm via ons contactformulier.

Kan ik mijn persberichten naar een algemeen adres sturen?

Je kan contact opnemen met VTM via ons contactformulier.

Studenten

Ik zoek informatie over VTM voor mijn spreekbeurt/eindwerk/thesis. Waar kan ik die vinden?

Meer informatie kan je vinden op de site van de Vlaamse Media Maatschappij, het bedrijf waar VTM deel van uitmaakt. Met specifieke vragen kan je mailen naar dit e-mailadres.

Ik zou graag een gezicht van VTM interviewen. Wie moet ik hiervoor contacteren?

Je kan best eerst even de naam van de persoon Googelen. De meeste schermgezichten werken met een management- of boekingskantoor die hun afspraken organiseren en opvolgen. Via zo'n kantoor word je vast verdergeholpen.

Werken bij VTM

Zijn er vacatures bij vtm?

Via deze link vind je een overzicht van alle beschikbare vacatures.

Waar kan ik solliciteren om te werken bij VTM (stage/vakantiejob ...) ?

Vrij solliciteren kan je via deze link.

Programmacharter

Heb je een vraag met betrekking tot het programmacharter, laat het ons weten via ons formulier.

Interactieve programma's

Waar vind ik meer info over TekTV Shop?

Dit is een kant-en-klaar aangeleverd programma; de opvolging en afhandeling volledig door TekTV zelf. Je neemt dan ook best contact op met hun bestellijn via het nummer 070 66 00 55.

Volledige afleveringen op vtm.be

Wat is het concept?

De surfer kan vanaf nu naast korte fragmenten, ook volledige afleveringen herbekijken op vtm.be. Het is een extra service aan de kijker: we willen op zoveel mogelijk platformen onze programma’s aanbieden. Het gaat over programma’s die momenteel uitgezonden worden bij VTM. De afleveringen gaan tot 4 weken terug.

Welke programma’s kan ik kijken op vtm.be?

In een eerste fase kan je enkel Vlaamse programma’s (her)bekijken, met uitzondering van die programma’s waarvan we geen rechten hebben. Het gaat telkens over afleveringen die al eerder op het scherm te zien waren.

Kan ik ook VTM NIEUWS en Stadion (her)kijken?

Op vtm.be kan je ook terecht voor de volledige uitzendingen van VTM NIEUWS en Stadion. Hiervoor word je doorverwezen naar vtmnieuws.be en stadion.be. Op dezelfde manier word je voor De Keuken van Sofie automatisch doorverwezen naar vtmkoken.be.

Hoe kan ik mijn favoriete programma terugvinden?

Dit kan op verschillende manieren:

  • Via de homepage onder ‘volledige afleveringen’.
  • Via programma’s op de homepage. Je vindt de afleveringen dan terug op de specifieke programmapagina’s.
  • Via video op de homepage onder ‘volledige afleveringen’.

Waarom kan ik mijn favoriete programma niet terugvinden?

Volledige afleveringen op vtm.be dienen aan onderstaande voorwaarden te beantwoorden:

  • Het programma is een Vlaamse productie.
  • Het programma wordt momenteel bij VTM uitgezonden (geen archiefcontent).
  • De aflevering werd niet langer dan vier weken geleden bij VTM uitgezonden.
  • We beschikken over de uitzendrechten om het programma aan te bieden.

Kan ik ook films (her)bekijken op vtm.be?

Op vtm.be kan je geen films, maar enkel volledige afleveringen van programma’s (her)bekijken.

Hoeveel kost het om een volledige aflevering te (her)bekijken?

De volledige afleveringen worden helemaal gratis aangeboden.

Waarom moet ik mij registreren of inloggen?

Vanuit VTM streven we ernaar om onze kijkers in de toekomst een persoonlijkere service aan te bieden, dit zowel op het vlak van content als advertentie aanbod. Op deze manier wordt het mogelijk om zelf je VTM-profiel te beheren en om als kijker van een optimale ervaring te kunnen genieten.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

In eerste instantie worden jouw gegevens enkel bijgehouden in een database. In een latere fase zullen de gegevens gebruikt worden om jouw persoonlijke ervaring op vtm.be te optimaliseren.

Worden programma’s onderbroken met reclame? Waarom en hoe vaak?

De volledige afleveringen zullen met reclame worden onderbroken: voor de start van het programma, tijdens het programma zelf en ten slotte na afloop van het programma. De duur van de reclameonderbrekingen zijn afhankelijk van de duur van het programma. Deze reclame maakt het mogelijk om de afleveringen integraal én gratis op vtm.be aan te bieden.

Kan ik de reclame doorspoelen?

Het is niet mogelijk om de reclame door te spoelen. Je kan wel het programma terug en verder spoelen.

Kan ik het programma doorspoelen?

Je kan doorspoelen en terugspoelen in de aflevering.

Wat is het verschil met iWatch?

  • iWatch is een betalende dienst waarvoor je een bepaald bedrag betaalt per opgevraagde aflevering. Op vtm.be is het (her)bekijken van volledige afleveringen helemaal gratis.
  • iWatch heeft een ruimer aanbod: zowel Vlaamse als buitenlandse programma’s en een uitgebreid archief. Op vtm.be kan je enkel Vlaamse programma’s (her)bekijken en meer specifiek enkel wat momenteel wordt uitgezonden (tot vier weken na uitzenddatum).
  • iWatch biedt ook afleveringen (betalend) in preview aan.
  • iWatch is beschikbaar via verschillende platformen (Telenet, Belgacom, Snow). Online kijken beperkt zich tot vtm.be.

Kan ik deze dienst ook in het buitenland gebruiken?

Ook in het buitenland kan je volledige afleveringen helemaal gratis (her)bekijken op vtm.be.

Hoe lang blijft een aflevering beschikbaar?

Elke aflevering blijft 4 weken na uitzending beschikbaar.

Kan ik volledige afleveringen (her)bekijken op mijn smartphone of tablet?

In een eerste fase kan je de afleveringen op vtm.be (her)bekijken via de internetbrowser op je computer of tablet. Het is voorlopig niet mogelijk om afleveringen te kijken op je smartphone.

Wat zijn de hardware en softwarevereisten om volledige afleveringen te kunnen bekijken?

Je hebt nodig:

  • een hedendaagse, up-to-date apparaat (desktop computer, laptop, tablet)
  • een (stevige) internetverbinding
Je hebt hiervoor dus geen specifieke software nodig, maar voor Internet Explorer 9 zijn niet alle functionaliteiten geoptimaliseerd.

Kan ik de afleveringen offline (her)bekijken en kan ik programma’s opslaan?

Het is niet mogelijk om de afleveringen offline te (her)bekijken, te downloaden of op te slaan.

Kan ik de programma’s op vtm.be ook op mijn televisiescherm (her)bekijken?

We streven naar een optimale kwaliteit op desktop computer, laptop en tablet. Wij kunnen echter niet garant staan voor de kwaliteit ervan op een televisiescherm.

Worden de programma’s ondertiteld?

Indien de programma’s op het scherm van ondertiteling worden voorzien, zullen ze ook op vtm.be worden ondertiteld.

Volg vtm