Heb je een vraag?

09/02/2012 - 15:05

Actuele vragen

Algemene vragen

Technische vragen


Actuele vragen

Het voorjaar bij VTM

Waar vind ik een overzicht van de programma’s die dit voorjaar bij VTM worden uitgezonden?

Alle beschikbare informatie vind je verzameld op vtm.be/voorjaar2015. Informatie over een specifiek programma vind je per programmatitel op vtm.be/programmas.


So You Think You Can Dance

Wanneer start het nieuwe seizoen van So You Think You Can Dance?

We zenden momenteel een nieuw seizoen van het programma uit, wekelijks op zondag om 20.35.

Hoe kunnen we tickets bestellen om de liveshows van So You Think You Can Dance bij te wonen?

Voor meer informatie en de mogelijkheid om tickets te bestellen raden we aan om vtmtickets.be in de gaten te houden.


Belgium's Got Talent

Wanneer start het nieuwe seizoen van Belgium's Got Talent?

Je mag het nieuwe seizoen van Belgium's Got Talent vanaf vrijdag 6 maart 2015 op het scherm verwachten.

Kan je nog inschrijven voor het komende seizoen van Belgium's Got Talent?

De opnames van de audities voor het komende seizoen van Belgium's Got Talent zijn al een tijdje achter de rug. Je kan hiervoor niet langer inschrijven.


Echte Verhalen: De Buurtpolitie

Wanneer komen er nieuwe afleveringen van Echte Verhalen: De Buurtpolitie?

Je mag het derde seizoen van Echte Verhalen: De Buurtpolitie in de loop van het voorjaar op het scherm verwachten.


Chicago Fire

Wanneer mogen we het vervolg van Chicago Fire op het scherm verwachten?

Over de concrete uitzendperiode van het derde seizoen van Chicago Fire is momenteel geen nieuws bekend. We doen ons uiterste best om ook het vervolg in de toekomst uit te zenden.


Chicago PD

Wanneer mogen we het vervolg van Chicago PD op het scherm verwachten?

Over de concrete uitzendperiode van het tweede seizoen van Chicago PD is momenteel geen nieuws bekend. We doen ons uiterste best om ook het vervolg in de toekomst uit te zenden.


The Voice van Vlaanderen

Wanneer start het nieuwe seizoen van The Voice van Vlaanderen?

Over de volgende editie van The Voice van Vlaanderen is momenteel geen nieuws bekend.

Ik heb me een tijdje geleden ingeschreven voor het nieuwe seizoen van The Voice van Vlaanderen, maar ik heb nog altijd geen bericht ontvangen.

Uiteraard is het de bedoeling dat geselecteerde kandidaten tijdig en persoonlijk op de hoogte worden gebracht van hun selectie. Houd er rekening mee dat hier enige tijd over kan gaan, aangezien er soms veel tijd zit tussen de kandidatenoproep en de opstartfase van een programma.


VTM Text

De teletekstpagina's van VTM waren beschikbaar tot en met 31 oktober 2014. Wat nu?

Het klopt dat de teletekstpagina’s beschikbaar waren tot en met 31 oktober 2014. Momenteel wordt de dienst niet langer aangeboden. Alle beschikbare informatie over onze zender en programma’s vind je hier op vtm.be. Let wel, de teletekstondertiteling via T888 blijft beschikbaar.




Algemene vragen

Programmaschema en programma’s

Waar kan ik het programmaschema van VTM vinden?

Via deze link vind je steeds een up-to-date overzicht van onze tv-gids terug. Last-minute wijzigingen kunnen helaas niet altijd tijdig worden opgenomen in de tv-gids van de dag- en weekbladen.

Kan ik deelnemen aan een programma?

Kandidatenoproepen worden steeds gelanceerd via verschillende kanalen. Via deze link kom je terecht bij een lijst met actuele programma’s. Klik op het programma van je keuze en schrijf je in via het inschrijvingsformulier. Ook onderaan onze homepage kan je enkele kandidatenoproepen terugvinden. Je houdt met andere woorden dus best vtm.be in de gaten.

Wanneer kom ik te weten of ik al dan niet geselecteerd ben voor een programma?

Onze programma’s worden door verschillende productiehuizen met elk een eigen werkwijze gemaakt. Uiteraard is het de bedoeling dat geselecteerde kandidaten tijdig en persoonlijk op de hoogte worden gebracht van hun selectie. Hier kan enige tijd over gaan, aangezien er soms veel tijd tussen de kandidatenoproep en de opstartfase van een programma zit.

Ik wil graag figureren in een serie. Waar kan ik mij hiervoor aanmelden?

Programmamakers doen heel vaak een beroep op figuranten en lanceren hiervoor veelal zelf een oproep. Op websites als inthepicture.tv of www.figuratie.be kan je echter ook terecht om je als figurant in te schrijven. Eenmaal je ingeschreven bent op de website, kan je je aanmelden om te figureren in tal van programma’s. Indien je profiel beantwoordt aan dat van de figuranten waarnaar de programmamakers op zoek zijn, zullen ze het zeker niet nalaten om contact met je op te nemen.


Ik heb een uitzending gemist. Hoe kan ik deze uitzending toch nog bekijken?

  • Op vtm.be en via de VTM app kan je volledige afleveringen van programma’s gratis bekijken. Klik hier voor meer informatie.
  • Bij iWatch, onze video-on-demand-service, kan je (tegen betaling) heel wat uitzendingen bestellen. Als je het gezochte programma niet in de lijst kan terugvinden, dan beschikken we mogelijk niet over de rechten om de uitzending op aanvraag aan te bieden.
  • Met de Stievie-app op je smartphone of tablet (iOS en Android) kan je behalve live ook licht uitgesteld, tot zes dagen terug, naar VTM kijken. Registreer je nu via stievie.be/klantworden. De eerst maand is volledig gratis. Meer info vind je op stievie.be.
  • Met Yelo TV en op yelotv.be (Telenet) kan je behalve live ook opnames bekijken. Daarnaast kan je in de tv-theek op aanvraag uitzendingen bestellen. Meer informatie vind je hier.
  • Met TV Replay en TV Replay+ (Proximus) kan je live en licht uitgesteld, tot 36 uur terug, naar VTM kijken. Meer informatie vind je hier.

Kan ik een kopie van een uitzending aanvragen?

Op vtm.be, via de VTM app en bij iWatch kan je op aanvraag heel wat programma’s bekijken. Van onze programma’s worden op aanvraag geen kopieën aangeleverd. Heel wat oude en nieuwe programma’s werden ook op dvd uitgebracht. Als zender verkopen we geen dvd’s. Hiervoor kan je terecht bij gespecialiseerde winkelketens en webwinkels.

Hoe kan ik achterhalen welke muziek er in een programma, trailer of reclamespot wordt gebruikt?

Stel je vraag via het contactformulier en vermeld het programma alsook het uitzenduur. Dan zoeken we het graag voor je op. We beschikken helaas niet over muziekinformatie van buitenlandse programma’s.

Hoe kan ik achterhalen waar de kleding, accessoires, meubelstukken en dergelijke meer uit een bepaald programma verkrijgbaar zijn?

Deze informatie wordt vaak vermeld in de eindgeneriek van het programma. Heb je de eindgeneriek gemist, stel je vraag dan via het contactformulier . Dan vragen we het voor je na bij de programmamakers.

Wat betekenen de verschillende leeftijdslabels?

De omroeporganisaties SBS, VRT en MEDIALAAN hebben voor een gemeenschappelijke aanpak gekozen bij het toekennen van leeftijdslabels aan televisieprogramma’s. Zo werd er gekozen voor een +12-label en een +16-label. De omroepen engageren zich om alle programma’s die schadelijk zijn voor de zedelijke ontwikkeling van minderjarigen een +16-label te geven. +12-uitzendingen worden niet gezien als schadelijk voor de zedelijke ontwikkeling van minderjarigen, maar het geeft wel een extra service aan om beter in te schatten of programma’s al dan niet voor kinderen geschikt zijn.

Wat betekent de vermelding ‘PP’ op het scherm?

‘PP’ staat voor product placement (productplaatsing). Het ‘PP’-logo wordt gebruikt om aan te kondigen aan het begin en het einde van een programma wanneer er in dat programma op basis van een overeenkomst een bestaand commercieel product wordt gebruikt.

Ik heb een idee voor een programma. Waar en bij wie kan ik hiervoor terecht?

Je kan ons je voorstel bezorgen via het contactformulier. De programmadirectie bekijkt en bespreekt op geregelde tijdstippen alle inkomende suggesties en neemt contact met je op bij interesse.

Waar kan ik terecht voor een reactie op een programma?

Reacties zijn welkom via het contactformulier. Reacties worden steeds met de nodige zorg en aandacht bekeken en opgevolgd.

Programmacharter

Heb je een vraag met betrekking tot het programmacharter? Laat het ons weten via het contactformulier.


VTM NIEUWS

Waar en wanneer kan ik naar VTM NIEUWS kijken?

  • Live bij VTM, dagelijks om 13.00, 17.45 en 19.00.
  • Via de livestream, om 13.00 en 19.00 (gratis).
  • Via ‘herbekijk’ op vtmnieuws.be kan je de recentste nieuwsuitzendingen gratis op aanvraag bekijken.
  • Bij iWatch (gratis) kan je de recentste nieuwsuitzendingen gratis op aanvraag bekijken.
  • Via de VTM NIEUWS app: via ‘herbekijk’ in het keuzemenu links kan je de recentste nieuwsuitzendingen gratis op aanvraag bekijken. Deze app - beschikbaar voor iOS, Android en Windows - vind je hier.
Neem zeker ook een kijkje bij Ik heb een uitzending gemist. Hoe kan ik deze uitzending toch nog bekijken? Daar vind je nog meer mogelijkheden.

Ik heb een reportage in VTM NIEUWS gezien en ik wil hiervan graag een kopie ontvangen.

Een kopie van een nieuwsitem kan je aanvragen via het contactformulier.

Waarom loopt de ondertiteling via T888 tijdens VTM NIEUWS niet altijd synchroon?

Verschillende nieuwsitems worden volledig live uitgezonden. Ondertitelaars voorzien de uitzending dus eveneens live van ondertiteling. Ze moeten zoveel mogelijk tekst snel en samengevat weergeven opdat de kijker thuis kan volgen. Aangezien beide handelingen volledig live gebeuren, is het een logisch gevolg dat op dat moment de ondertiteling niet helemaal synchroon loopt met beeld en geluid.

Hoe kan ik VTM NIEUWS contacteren?

Je kan VTM NIEUWS contacteren per sms via 4040 (€0,50/bericht), per e-mail via 4040@vtm.be en telefonisch op 0900/04040 (€0,50/minuut). Je kan VTM NIEUWS ook volgen op Facebook en Twitter.


Volledige afleveringen op vtm.be en via de VTM app

Wat is het concept?

Kijkers kunnen vanaf nu naast korte fragmenten, ook volledige afleveringen bekijken op vtm.be en via de VTM app. Het is een extra service voor de kijker: we willen onze programma’s op zoveel mogelijk platformen aanbieden. Het gaat over programma’s die momenteel uitgezonden worden bij VTM. De afleveringen gaan, op enkele uitzonderingen na, tot vier weken terug.

De uitzonderingen:

  • Met de Deur in Huis: We beschikken niet over de rechten om volledige afleveringen van het programma op vtm.be en via de VTM app aan te bieden.

Welke programma’s kan ik kijken op vtm.be en via de VTM app?

In een eerste fase kan je enkel Vlaamse programma’s bekijken, met uitzondering van die programma’s waarvan we niet over de rechten beschikken. Het gaat telkens over afleveringen die al eerder op het scherm te zien waren.

Kan ik ook de uitzendingen van VTM NIEUWS en Stadion bekijken?

Voor de volledige uitzendingen van VTM NIEUWS en Stadion word je doorverwezen naar vtmnieuws.be en stadion.be. Die afleveringen zijn ten vroegste een dag na de uitzending beschikbaar. Op dezelfde manier word je voor De Keuken van Sofie automatisch doorverwezen naar vtmkoken.be.

Hoe kan ik mijn favoriete programma terugvinden?

Dit kan op verschillende manieren:

Waarom kan ik mijn favoriete programma niet terugvinden?

Volledige afleveringen op vtm.be dienen aan onderstaande voorwaarden te beantwoorden:

  • Het programma is een Vlaamse productie.
  • Het programma wordt momenteel bij VTM uitgezonden (geen archiefcontent).
  • De aflevering werd niet langer dan vier weken geleden bij VTM uitgezonden.
  • We beschikken over de uitzendrechten om het programma aan te bieden.

Kan ik ook films kijken op vtm.be en via de VTM app?

Je kan geen films, maar enkel volledige afleveringen van programma’s bekijken.

Hoeveel kost het om een volledige aflevering te bekijken?

De volledige afleveringen worden helemaal gratis aangeboden.

Waarom moet ik mij registreren of aanmelden?

Vanuit VTM streven we ernaar om onze kijkers in de toekomst een persoonlijkere service aan te bieden, dit zowel op het vlak van content als advertentieaanbod. Op die manier kan je als kijker van een optimale ervaring genieten.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

In eerste instantie worden jouw gegevens enkel bijgehouden in een databank. In een latere fase zullen de gegevens gebruikt worden om jouw persoonlijke ervaring op vtm.be en in de VTM app te optimaliseren. We gaan heel voorzichtig om met de informatie die je ons geeft. Meer informatie vind je in onze privacy statement.

Worden programma’s onderbroken met reclame? Waarom en hoe vaak?

De volledige afleveringen zullen met reclame worden onderbroken: voor de start van het programma, tijdens het programma zelf en ten slotte na afloop van het programma. De duur van de reclameonderbrekingen is afhankelijk van de duur van het programma. Deze reclame maakt het mogelijk om de afleveringen integraal én gratis aan te bieden.

Kan ik de reclame doorspoelen?

Het is niet mogelijk om de reclame door te spoelen. Je kan wel in het programma terug en verder spoelen.

Wat is het verschil met iWatch?

  • iWatch is een betalende dienst waarbij je een bepaald bedrag betaalt per opgevraagde aflevering. Op vtm.be en via de VTM app is het bekijken van volledige afleveringen helemaal gratis.
  • iWatch heeft een ruimer aanbod: zowel Vlaamse als buitenlandse programma’s en een uitgebreid archief. Op vtm.be en via de VTM app kan je enkel Vlaamse programma’s bekijken en meer specifiek enkel wat momenteel wordt uitgezonden (tot vier weken na uitzenddatum).
  • iWatch biedt ook afleveringen (betalend) in preview aan.
  • iWatch is beschikbaar via verschillende platformen (Telenet/Proximus). Online kijken beperkt zich tot vtm.be en de VTM app.

Kan ik deze dienst ook in het buitenland gebruiken?

Ook in het buitenland kan je volledige afleveringen helemaal gratis bekijken op vtm.be en via de VTM app.

Hoe lang blijft een aflevering beschikbaar?

Elke aflevering blijft, op enkele uitzonderingen na, tot vier weken na uitzending beschikbaar.

Kan ik volledige afleveringen bekijken op mijn smartphone of tablet?

Je kan volledige afleveringen bekijken op je smartphone of tablet via de VTM app (beschikbaar voor iOS en Android). Via de internetbrowser op je mobiel toestel is dit evenwel niet mogelijk.

Wat zijn de hardware- en softwarevereisten om volledige afleveringen te kunnen bekijken?

Je hebt nodig:

  • een hedendaags, up-to-date apparaat (desktop computer, laptop, tablet, smartphone)
  • een (stevige) internetverbinding
  • de laatste versie van Flash Player op je computer
  • een internetbrowser zonder actieve advertentieblokkerende extensies
Let wel, voor Internet Explorer 9 zijn niet alle functionaliteiten geoptimaliseerd. De VTM app is enkel beschikbaar voor iOS en Android. De VTM app is een krachtige app met een hoge beeldkwaliteit. Je toestel dient daarom over voldoende beeldresolutie en een voldoende krachtige processor te beschikken om de app optimaal te kunnen gebruiken. Als je filmpjes niet te zien krijgt, ligt de oorzaak mogelijk bij de technische specificaties van je toestel of bij het feit dat de videospeler van je toestel helaas niet compatibel is met de app.

Kan ik de afleveringen offline bekijken en kan ik programma’s opslaan?

Het is niet mogelijk om de afleveringen offline te bekijken, te downloaden of op te slaan.

Kan ik de programma’s op vtm.be of in de VTM app ook op mijn televisiescherm bekijken?

We streven naar een optimale kwaliteit op desktop computer, laptop en tablet en smartphone. Wij kunnen echter niet garant staan voor de kwaliteit ervan op een televisiescherm. Daarom bieden we voorlopig geen ondersteuning aan voor AirPlay, Chromecast en smart-tv. Op dit ogenblik zijn er verder ook geen concrete plannen om specifiek voor smart-tv een afzonderlijke app te ontwikkelen.

Worden de programma’s ondertiteld?

Indien de programma’s op het scherm van ondertiteling worden voorzien, zullen ze ook op vtm.be en in de VTM app worden ondertiteld.

Voor een overzicht van de meest gestelde technische vragen m.b.t. de volledige afleveringen op vtm.be en via de VTM app kan je terecht op deze pagina. Als je het antwoord op je vraag hier niet kan terugvinden, stel ze dan gerust via dit specifieke contactformulier. Ons technisch team kijkt het graag voor je na en laat je zo snel mogelijk iets weten.


Reclame

Waarom is er reclame bij VTM?

Er zijn twee soorten televisiestations in ons land: de openbare omroepen en de commerciële omroepen. De openbare omroepen krijgen hun geld hoofdzakelijk van de Vlaamse overheid. Daarmee maken ze hun programma’s en kunnen ze deze vervolgens ook uitzenden. Commerciële televisiestations zoals VTM worden daarentegen niet door de overheid ondersteund. Zij moeten hun geld uit de markt halen.

MEDIALAAN, met zenders VTM, 2BE, Vitaya, JIM en VTMKZOOM, verkoopt daarom reclameruimte op televisie en gebruikt deze inkomsten om programma’s te maken en uit te zenden. Bedrijven op hun beurt gebruiken de reclameruimte om hun producten te promoten via reclamespots. Voor alle duidelijkheid: wat er in de reclamespots wordt getoond en gepromoot wordt niet door onze zender gemaakt.

Zonder reclame hebben we geen inkomsten en kunnen we dus ook geen programma’s aanbieden. Wat het aantal reclamespots betreft, passen we strikt de wetgeving toe. Zo zenden we maximaal 12 minuten reclame per uur uit.

Waar kan ik terecht voor informatie over een bepaalde reclamespot?

Stel je vraag via het contactformulier en vermeld zo duidelijk mogelijk het merk of het product alsook het uitzenduur van deze reclamespot. Dan zoeken we het graag voor je op.

Ik wil graag adverteren bij VTM. Waar kan ik hiervoor terecht?

Je kan hiervoor terecht op deze website.


Opnames bijwonen

Kan ik een opname bijwonen?

Als je een opname van een van onze programma’s wil bijwonen, kan je surfen naar vtmtickets.be voor meer informatie.


Vacatures

Alle informatie over werken bij MEDIALAAN vind je op werkenbijmedialaan.be.


Studenten

Ik zoek informatie over VTM voor mijn spreekbeurt, eindwerk of scriptie. Waar kan ik deze informatie terugvinden of opvragen?

Op medialaan.be kan je heel wat informatie vinden over MEDIALAAN en haar verschillende merken. Voor specifieke vragen kan je terecht op het contactformulier.

Ik zou graag een bekende Vlaming interviewen. Hoe kan ik een interview vastleggen?

We hebben geen zicht op de agendaverplichtingen van bekende Vlamingen. Je neemt daarom best contact op met een management- of boekingskantoor. Via zo’n kantoor word je vast verder geholpen. Een eenvoudige zoekopdracht op het internet kan je hierbij alvast op weg helpen.


Andere vragen

Kan ik promotiemateriaal van VTM aanvragen?

Momenteel beschikken we niet over promomateriaal en andere gadgets.

Kan ik VTM bezoeken? Worden er rondleidingen georganiseerd?

Omwille van praktische redenen organiseren we bij VTM geen rondleidingen of bezoeken. We verwelkomen je wel graag op een van onze opnames. Meer info daarover en mogelijkheid om tickets te reserveren vind je op vtmtickets.be.


Technische vragen

Volledige afleveringen op vtm.be en via de VTM app

Foutmelding "video speelt niet af: Gigya is niet geinitialiseerd"

Momenteel ondervinden sommige van onze kijkers een technisch probleem bij het bekijken van volledige afleveringen door toedoen van een probleem bij een van onze partners. Je kan de foutmelding krijgen 'Gigya is niet geinitialiseerd' waardoor de video niet afspeelt. Gelieve dan even later nog eens te proberen. Het probleem is ondertussen opgelost maar het duurt even vooraleer het overal uitgerold is.

Hoe kan ik registreren op vtm.be?

Een uitgebreide handleiding kan je hier terugvinden.

Hoe houd ik mijn internetbrowser up-to-date?

Wat meer uitleg hierover, kan je hier terugvinden.

Ik krijg een foutmelding te zien wanneer ik een volledige aflevering wil bekijken op vtm.be.

Een aantal dingen die je zelf kan uitproberen als je een foutmelding te zien krijgt bij het bekijken van volledige afleveringen op vtm.be:

Is je probleem nog niet opgelost? Neem dan contact met ons op via het aanvraagformulier.

Ik heb na registratie geen bevestigingsmail gekregen of kan de bevestiging niet voltooien.

ik heb geen bevestigingsmail gekregen

  • Soms komt de bevestigingsmail in je map met ongewenste e-mail terecht. Neem dus zeker eerst daar een kijkje.
Ik vind de bevestigingsmail niet terug in mijn map met ongewenste e-mail
  • Wanneer je je aanmeldt op vtm.be krijg je de mogelijkheid om de bevestigingsmail opnieuw aan te vragen. Klik dan op 'klik hier' na 'Heb je de e-mail niet ontvangen'.
Ik kan de bevestiging niet voltooien
  • Om de bevestiging te voltooien is het noodzakelijk dat je in de bevestigingsmail op ‘bevestigen’ klikt. Soms gebeurt het dat je e-mailprogramma de knop blokkeert.In dat geval kan je bovenaan de e-mail eenvoudig geblokkeerde inhoud toestaan (meestal via een gele balk). De knop zal verschijnen en zo kan je de registratie bevestigen.

Hoe kan ik de VTM app updaten via de App Store?

Hier kan je een stap-voor-stap uitleg terugvinden.

Hoe kan ik de VTM app updaten via de Google Play Store?

Hier leggen we je uit hoe je dit kan doen.

Ik krijg een foutmelding te zien wanneer ik me probeer aan te melden op vtm.be.

Hoe beheer ik cookies van derden in mijn internetbrowser?

Hier kan je daarover meer informatie terugvinden.

Kan ik volledige afleveringen bekijken op een tablet of smartphone?

Je kan volledige afleveringen bekijken op je smartphone of tablet via de VTM app (beschikbaar voor iOS en Android). Via de internetbrowser op je mobiel toestel is dit evenwel niet mogelijk. Je kan hier de app downloaden op je tablet of smartphone. Op een tablet is het niet mogelijk om op de website vtm.be volledige afleveringen te bekijken.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Hier lichten we je toe hoe je jouw wachtwoord opnieuw kan aanvragen.

Is je Adobe Flash Player up-to-date?

Om de volledige afleveringen op vtm.be correct te kunnen afspelen, heb je de laatste versie van Adobe Flash Player nodig.

  • Internet Explorer of Firefox. De laatste versie van Adobe Flash Player is beschikbaar op http://get.adobe.com/nl/flashplayer/.
  • Google Chrome. De installatie van Adobe Flash Player in Google Chrome gebeurt automatisch op voorwaarde dat je de laatste versie van Google Chrome op je toestel hebt geïnstalleerd. De laatste versie van Chrome is Versie 38. Je kan zelf controleren welke versie je momenteel gebruikt via ‘Google Chrome aanpassen en beheren’ rechts bovenaan > ‘Over Google Chrome’. Chrome controleert dan automatisch of je over de laatste versie beschikt. Als dat niet het geval is hoef je enkel op 'Opnieuw starten' te klikken. Chrome zal dan afsluiten, zichzelf bijwerken en opnieuw opstarten. Je werkt dan met de recentste versie.