Heb je een vraag?

09/02/2012 - 15:05

Actuele vragen

Algemene vragen


Actuele vragen

Het najaar bij VTM

Waar vind ik een overzicht van de programma’s die dit najaar bij VTM worden uitgezonden?

Alle beschikbare informatie vind je verzameld op vtm.be/najaar. Informatie over een specifiek programma vind je per programmatitel op vtm.be/programmas.


Volledige afleveringen op vtm.be en via de VTM app

Waar kan ik meer informatie terugvinden over volledige afleveringen op vtm.be en via de VTM app?

Klik hier voor meer informatie.


Tien om Tegen de Sterren op te Zien

Wanneer wordt Tien Om Tegen De Sterren Op Te Zien (Nieuwpoort) uitgezonden?

De uitzending van Tien Om Tegen De Sterren Op Te Zien in Nieuwpoort is gepland voor vrijdag 29 augustus. Op zondag 31 augustus volgt een heruitzending. Voor meer informatie over het programmaschema kan je terecht op vtm.be/tv-gids.


Familie

Wanneer start het nieuwe seizoen van Familie?

Het nieuwe seizoen van Familie gaat van start op maandag 25 augustus om 19.55.

Als je niet hebt meegespeeld met de app om het Mysterie Thomas Feyaerts te ontrafelen, zal je de verhaallijn van Thomas Feyaerts dan nog kunnen volgen?

Ook als je niet hebt meegespeeld zal je de verhaallijn van Thomas Feyaerts kunnen volgen bij de start van het nieuwe seizoen.

Ik heb de VTM app geüpdatet en de Familie-app is verdwenen.

De Familie-app werd uit de VTM app verwijderd nadat het Mysterie Thomas Feyaerts met de laatste weekvraag werd ontrafeld. Vanaf maandag 25 augustus kan je de ontrafeling en het vervolg van deze verhaallijn ook op het scherm volgen.


VTM Text

Waar is de tv-gids op VTM Text naartoe?

Deze dienst is niet langer beschikbaar. Je kan voor een up-to-date overzicht van ons programmaschema steeds terecht op vtm.be/tv-gids.


Algemene vragen

Programmaschema en programma’s

Waar kan ik het programmaschema van VTM vinden?

Via deze link vind je steeds een up-to-date overzicht van onze tv-gids terug. Last-minute wijzigingen kunnen helaas niet altijd tijdig worden opgenomen in de tv-gids van de dag- en weekbladen.

Kan ik deelnemen aan een programma?

Kandidatenoproepen worden steeds gelanceerd via verschillende kandidaten. Via deze link kom je terecht bij een lijst met actuele programma’s. Klik op het programma van je keuze en schrijf je in via het inschrijvingsformulier. Ook onderaan onze homepage kan je enkele kandidatenoproepen terugvinden. Je houdt met andere woorden dus best vtm.be in de gaten.

Wanneer kom ik te weten of ik al dan niet geselecteerd ben voor een programma?

Onze programma’s worden door verschillende productiehuizen met elk een eigen werkwijze gemaakt. Uiteraard is het de bedoeling dat geselecteerde kandidaten tijdig en persoonlijk op de hoogte worden gebracht van hun selectie. Hier kan enige tijd over gaan, aangezien er soms veel tijd tussen de kandidatenoproep en de opstartfase van een programma zit.

Ik wil graag figureren in een serie. Waar kan ik mij hiervoor aanmelden?

Programmamakers doen heel vaak een beroep op figuranten en lanceren hiervoor veelal zelf een oproep. Op websites als inthepicture.tv kan je echter ook terecht om je als figurant in te schrijven. Eenmaal je ingeschreven bent op de website, kan je je aanmelden om te figureren in tal van programma’s. Indien je profiel beantwoordt aan dat van de figuranten waarnaar de programmamakers op zoek zijn, zullen ze het zeker niet nalaten om contact met je op te nemen.


Ik heb een uitzending gemist. Hoe kan ik deze uitzending toch nog bekijken?

  • Op vtm.be en via de VTM app kan je volledige afleveringen van programma’s gratis bekijken. Klik hier voor meer informatie.
  • Bij iWatch, onze video-on-demand-service, kan je (tegen betaling) heel wat uitzendingen bestellen. Als je het gezochte programma niet in de lijst kan terugvinden, dan beschikken we mogelijk niet over de rechten om de uitzending op aanvraag aan te bieden.
  • Met de Stievie-app op je smartphone of tablet (iOS en Android) kan je behalve live ook licht uitgesteld, tot zes dagen terug, naar VTM kijken. Op stievie.be/proberen kan je je aanmelden om met Stievie kennis te maken en dat volledig gratis gedurende twee weken. Meer informatie vind je op stievie.be.
  • Met Yelo TV en op yelotv.be (Telenet) kan je behalve live ook opnames bekijken. Daarnaast kan je in de tv-theek op aanvraag uitzendingen bestellen. Meer informatie vind je hier.
  • Met TV Replay en TV Replay+ (Belgacom) kan je live en licht uitgesteld, tot 36 uur terug, naar VTM kijken. Meer informatie vind je hier.

Kan ik een kopie van een uitzending aanvragen?

Op vtm.be, via de VTM app en bij iWatch kan je op aanvraag heel wat programma’s bekijken. Van onze programma’s worden op aanvraag geen kopieën aangeleverd. Heel wat oude en nieuwe programma’s werden ook op dvd uitgebracht. Als zender verkopen we geen dvd’s. Hiervoor kan je terecht bij gespecialiseerde winkelketens en webwinkels.

Hoe kan ik achterhalen welke muziek er in een programma, trailer of reclamespot wordt gebruikt?

Stel je vraag via het contactformulier en vermeld het programma alsook het uitzenduur. Dan zoeken we het graag voor je op. We beschikken helaas niet over muziekinformatie van buitenlandse programma’s.

Hoe kan ik achterhalen waar de kleding, accessoires, meubelstukken en dergelijke meer uit een bepaald programma verkrijgbaar zijn?

Deze informatie wordt vaak vermeld in de eindgeneriek van het programma. Heb je de eindgeneriek gemist, stel je vraag dan via het contactformulier . Dan vragen we het voor je na bij de programmamakers.

Wat betekenen de verschillende leeftijdslabels?

De omroeporganisaties SBS, VRT en MEDIALAAN hebben voor een gemeenschappelijke aanpak gekozen bij het toekennen van leeftijdslabels aan televisieprogramma’s. Zo werd er gekozen voor een +12-label en een +16-label. De omroepen engageren zich om alle programma’s die schadelijk zijn voor de zedelijke ontwikkeling van minderjarigen een +16-label te geven. +12-uitzendingen worden niet gezien als schadelijk voor de zedelijke ontwikkeling van minderjarigen, maar het geeft wel een extra service aan om beter in te schatten of programma’s al dan niet voor kinderen geschikt zijn.

Wat betekent de vermelding ‘PP’ op het scherm?

‘PP’ staat voor product placement (productplaatsing). Het ‘PP’-logo wordt gebruikt om aan te kondigen aan het begin en het einde van een programma wanneer er in dat programma op basis van een overeenkomst een bestaand commercieel product wordt gebruikt.

Ik heb een idee voor een programma. Waar en bij wie kan ik hiervoor terecht?

Je kan ons je voorstel bezorgen via het contactformulier. De programmadirectie bekijkt en bespreekt op geregelde tijdstippen alle inkomende suggesties en neemt contact met je op bij interesse.

Waar kan ik terecht voor een reactie op een programma?

Reacties zijn welkom via het contactformulier. Reacties worden steeds met de nodige zorg en aandacht bekeken en opgevolgd.

Programmacharter

Heb je een vraag met betrekking tot het programmacharter? Laat het ons weten via het contactformulier.


VTM NIEUWS

Waar en wanneer kan ik naar VTM NIEUWS kijken?

  • Live bij VTM, dagelijks om 13.00, 17.45 en 19.00.
  • Via de livestream, om 13.00 en 19.00 (gratis).
  • Via ‘herbekijk’ op vtmnieuws.be kan je de recentste nieuwsuitzendingen gratis op aanvraag bekijken.
  • Bij iWatch (gratis) kan je de recentste nieuwsuitzendingen gratis op aanvraag bekijken.
  • Via de VTM NIEUWS app: via ‘herbekijk’ in het keuzemenu links kan je de recentste nieuwsuitzendingen gratis op aanvraag bekijken. Deze app - beschikbaar voor iOS, Android en Windows - vind je hier.
Neem zeker ook een kijkje bij Ik heb een uitzending gemist. Hoe kan ik deze uitzending toch nog bekijken? Daar vind je nog meer mogelijkheden.

Ik heb een reportage in VTM NIEUWS gezien en ik wil hiervan graag een kopie ontvangen.

Een kopie van een nieuwsitem kan je aanvragen via het contactformulier.

Waarom loopt de ondertiteling via T888 tijdens VTM NIEUWS niet altijd synchroon?

Verschillende nieuwsitems worden volledig live uitgezonden. Ondertitelaars voorzien de uitzending dus eveneens live van ondertiteling. Ze moeten zoveel mogelijk tekst snel en samengevat weergeven opdat de kijker thuis kan volgen. Aangezien beide handelingen volledig live gebeuren, is het een logisch gevolg dat op dat moment de ondertiteling niet helemaal synchroon loopt met beeld en geluid.

Hoe kan ik VTM NIEUWS contacteren?

Je kan VTM NIEUWS contacteren per sms via 4040 (€0,50/bericht), per e-mail via 4040@vtm.be en telefonisch op 0900/04040 (€0,50/minuut). Je kan VTM NIEUWS ook volgen op Facebook en Twitter.


Volledige afleveringen op vtm.be en via de VTM app

Wat is het concept?

Kijkers kunnen vanaf nu naast korte fragmenten, ook volledige afleveringen bekijken op vtm.be en via de VTM app. Het is een extra service voor de kijker: we willen onze programma’s op zoveel mogelijk platformen aanbieden. Het gaat over programma’s die momenteel uitgezonden worden bij VTM. De afleveringen gaan, op enkele uitzonderingen na, tot vier weken terug.

Welke programma’s kan ik kijken op vtm.be en via de VTM app?

In een eerste fase kan je enkel Vlaamse programma’s bekijken, met uitzondering van die programma’s waarvan we niet over de rechten beschikken. Het gaat telkens over afleveringen die al eerder op het scherm te zien waren.

Kan ik ook de uitzendingen van VTM NIEUWS en Stadion bekijken?

Voor de volledige uitzendingen van VTM NIEUWS en Stadion word je doorverwezen naar vtmnieuws.be en stadion.be. Die afleveringen zijn beschikbaar een dag na de uitzending. Op dezelfde manier word je voor De Keuken van Sofie automatisch doorverwezen naar vtmkoken.be.

Hoe kan ik mijn favoriete programma terugvinden?

Dit kan op verschillende manieren:

Waarom kan ik mijn favoriete programma niet terugvinden?

Volledige afleveringen op vtm.be dienen aan onderstaande voorwaarden te beantwoorden:

  • Het programma is een Vlaamse productie.
  • Het programma wordt momenteel bij VTM uitgezonden (geen archiefcontent).
  • De aflevering werd niet langer dan vier weken geleden bij VTM uitgezonden.
  • We beschikken over de uitzendrechten om het programma aan te bieden.

Kan ik ook films kijken op vtm.be en via de VTM app?

Je kan geen films, maar enkel volledige afleveringen van programma’s bekijken.

Hoeveel kost het om een volledige aflevering te bekijken?

De volledige afleveringen worden helemaal gratis aangeboden.

Waarom moet ik mij registreren of aanmelden?

Vanuit VTM streven we ernaar om onze kijkers in de toekomst een persoonlijkere service aan te bieden, dit zowel op het vlak van content als advertentieaanbod. Op die manier kan je als kijker van een optimale ervaring genieten.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

In eerste instantie worden jouw gegevens enkel bijgehouden in een databank. In een latere fase zullen de gegevens gebruikt worden om jouw persoonlijke ervaring op vtm.be en in de VTM app te optimaliseren. We gaan heel voorzichtig om met de informatie die je ons geeft. Meer informatie vind je in onze privacy statement.

Worden programma’s onderbroken met reclame? Waarom en hoe vaak?

De volledige afleveringen zullen met reclame worden onderbroken: voor de start van het programma, tijdens het programma zelf en ten slotte na afloop van het programma. De duur van de reclameonderbrekingen is afhankelijk van de duur van het programma. Deze reclame maakt het mogelijk om de afleveringen integraal én gratis aan te bieden.

Kan ik de reclame doorspoelen?

Het is niet mogelijk om de reclame door te spoelen. Je kan wel in het programma terug en verder spoelen.

Wat is het verschil met iWatch?

  • iWatch is een betalende dienst waarbij je een bepaald bedrag betaalt per opgevraagde aflevering. Op vtm.be en via de VTM app is het bekijken van volledige afleveringen helemaal gratis.
  • iWatch heeft een ruimer aanbod: zowel Vlaamse als buitenlandse programma’s en een uitgebreid archief. Op vtm.be en via de VTM app kan je enkel Vlaamse programma’s bekijken en meer specifiek enkel wat momenteel wordt uitgezonden (tot vier weken na uitzenddatum).
  • iWatch biedt ook afleveringen (betalend) in preview aan.
  • iWatch is beschikbaar via verschillende platformen (Telenet, Belgacom, Snow). Online kijken beperkt zich tot vtm.be en de VTM app.

Kan ik deze dienst ook in het buitenland gebruiken?

Ook in het buitenland kan je volledige afleveringen helemaal gratis bekijken op vtm.be en via de VTM app.

Hoe lang blijft een aflevering beschikbaar?

Elke aflevering blijft, op enkele uitzonderingen na, tot vier weken na uitzending beschikbaar.

Kan ik volledige afleveringen bekijken op mijn smartphone of tablet?

Je kan volledige afleveringen bekijken op je smartphone of tablet via de VTM app (beschikbaar voor iOS en Android). Via de internetbrowser op je mobiel toestel is dit evenwel niet mogelijk.

Wat zijn de hardware- en softwarevereisten om volledige afleveringen te kunnen bekijken?

Je hebt nodig:

  • een hedendaags, up-to-date apparaat (desktop computer, laptop, tablet, smartphone)
  • een (stevige) internetverbinding
  • de laatste versie van Flash Player op je computer
  • een internetbrowser zonder actieve advertentieblokkerende extensies
Let wel, voor Internet Explorer 9 zijn niet alle functionaliteiten geoptimaliseerd. De VTM app is enkel beschikbaar voor iOS en Android. De VTM app is een krachtige app met een hoge beeldkwaliteit. Je toestel dient daarom over voldoende beeldresolutie en een voldoende krachtige processor te beschikken om de app optimaal te kunnen gebruiken. Als je filmpjes niet te zien krijgt, ligt de oorzaak mogelijk bij de technische specificaties van je toestel of bij het feit dat de videospeler van je toestel helaas niet compatibel is met de app.

Kan ik de afleveringen offline bekijken en kan ik programma’s opslaan?

Het is niet mogelijk om de afleveringen offline te bekijken, te downloaden of op te slaan.

Kan ik de programma’s op vtm.be of in de VTM app ook op mijn televisiescherm bekijken?

We streven naar een optimale kwaliteit op desktop computer, laptop en tablet en smartphone. Wij kunnen echter niet garant staan voor de kwaliteit ervan op een televisiescherm. Daarom bieden we voorlopig geen ondersteuning aan voor AirPlay, Chromecast en smart-tv.

Worden de programma’s ondertiteld?

Indien de programma’s op het scherm van ondertiteling worden voorzien, zullen ze ook op vtm.be en in de VTM app worden ondertiteld.

Voor een overzicht van de meest gestelde technische vragen m.b.t. de volledige afleveringen op vtm.be en via de VTM app kan je terecht op deze pagina. Als je het antwoord op je vraag hier niet kan terugvinden, stel ze dan gerust via dit specifieke contactformulier. Ons technisch team kijkt het graag voor je na en laat je zo snel mogelijk iets weten.


Reclame

Waarom is er reclame bij VTM?

Er zijn twee soorten televisiestations in ons land: de openbare omroepen en de commerciële omroepen. De openbare omroepen krijgen hun geld hoofdzakelijk van de Vlaamse overheid. Daarmee maken ze hun programma’s en kunnen ze deze vervolgens ook uitzenden. Commerciële televisiestations zoals VTM worden daarentegen niet door de overheid ondersteund. Zij moeten hun geld uit de markt halen.

MEDIALAAN, met zenders VTM, 2BE, Vitaya, JIM en VTMKZOOM, verkoopt daarom reclameruimte op televisie en gebruikt deze inkomsten om programma’s te maken en uit te zenden. Bedrijven op hun beurt gebruiken de reclameruimte om hun producten te promoten via reclamespots. Voor alle duidelijkheid: wat er in de reclamespots wordt getoond en gepromoot wordt niet door onze zender gemaakt.

Zonder reclame hebben we geen inkomsten en kunnen we dus ook geen programma’s aanbieden. Wat het aantal reclamespots betreft, passen we strikt de wetgeving toe. Zo zenden we maximaal 12 minuten reclame per uur uit.

Waar kan ik terecht voor informatie over een bepaalde reclamespot?

Stel je vraag via het contactformulier en vermeld zo duidelijk mogelijk het merk of het product alsook het uitzenduur van deze reclamespot. Dan zoeken we het graag voor je op.

Ik wil graag adverteren bij VTM. Waar kan ik hiervoor terecht?

Je kan hiervoor terecht op deze website.


Opnames bijwonen

Kan ik een opname bijwonen?

Als je een opname van een van onze programma’s wil bijwonen, kan je surfen naar vtmtickets.be voor meer informatie.


Vacatures

Alle informatie over werken bij MEDIALAAN vind je op werkenbijmedialaan.net.


Studenten

Ik zoek informatie over VTM voor mijn spreekbeurt, eindwerk of scriptie. Waar kan ik deze informatie terugvinden of opvragen?

Op medialaan.net kan je heel wat informatie vinden over MEDIALAAN en haar verschillende merken. Voor specifieke vragen kan je terecht op het contactformulier.

Ik zou graag een bekende Vlaming interviewen. Hoe kan ik een interview vastleggen?

We hebben geen zicht op de agendaverplichtingen van bekende Vlamingen. Je neemt daarom best contact op met een management- of boekingskantoor. Via zo’n kantoor word je vast verder geholpen. Een eenvoudige zoekopdracht op het internet kan je hierbij alvast op weg helpen.


Andere vragen

Kan ik promotiemateriaal van VTM aanvragen?

Momenteel beschikken we niet over promomateriaal en andere gadgets.

Kan ik VTM bezoeken? Worden er rondleidingen georganiseerd?

Omwille van praktische redenen organiseren we bij VTM geen rondleidingen of bezoeken. We verwelkomen je wel graag op een van onze opnames. Meer info daarover en mogelijkheid om tickets te reserveren vind je op vtmtickets.be.